Publicerad: 2019-10-09 10:53 | Uppdaterad: 2020-02-05 09:51

Husbyelever intog labb på Karolinska Institutet

Researcher Eva Hedlund in the lab with a student from Oxhagsskolan.
Forskaren Eva Hedlund laborerar tillsammans med en elev från Oxhagsskolan Fotograf/Källa: Karl Gabor

"Nu vill jag bli forskare", sa Sara från klass 5B på Oxhagsskolan i Husby, när hon tillsammans med klasskamrater besökte Karolinska Institutet under tisdagen.

A group of researchers and phd students and staff from Berättarministeriet in the lab at Karolinska Institutet.

Tillsammans ägnade de förmiddagen åt att klargöra vad en forskare gör och experimentera med DNA. Elevernas besök skedde inom ramen för en ny satsning som Karolinska Institutet inlett tillsammans med Berättarministeriet. Syftet är att väcka lust och nyfikenhet på naturvetenskap bland barn och unga i områden med hög arbetslöshet.

András Simon, professor och prefekt vid institutionen för cell- och molekylärbiologi, är en av initiativtagarna till projektet tillsammans med Eva Hedlund, forskare vid institutionen för neurovetenskap.

"Som akademiker har vi ett ansvar att nå ut med vår kunskap i hela samhället. Vi såg att det finns massor av skolor där nästan häften av eleverna går ut nian utan gymnasiebehörighet och funderade över ett sätt som forskarvärlden kunde bidra på. Det här samarbetet är resultatet. Det är betydelsefullt att barnen kommer hit till KI och ser att universitetet inte är en abstrakt plats, utan en värld som är öppen och möjlig för dem", säger András Simon i ett pressmeddelande från Berättarministeriet.