Publicerad: 2018-05-07 20:11 | Uppdaterad: 2018-05-09 13:04

Historiskt när nya doktorer firades vid vårens promotionshögtid

Hedersdoktorer 2018

Den 4 maj var en historisk dag för Karolinska Institutet. För första gången var det bara kvinnor som promoverades till hedersdoktorer i Stockholms stadshus och de firades tillsammans med universitetets 135 nya doktorer. Gemensamma nämnaren för hedersdoktorerna Suzanne Axell, Yvonne Enman och Ingrid le Roux är deras arbete för att få vetenskapen att nå alla.

Stadshuset visade upp sin allra bästa sida. Blå hallen badade i solsken och guldet i Gyllene salen gnistrade ikapp. De nya medicine hedersdoktorerna och medicine doktorerna saluterades med kanonskott från Stadshuskajen.

Promovering 2018Först ut att gå nedför marmortrappan var de tre nya medicine hedersdoktorerna vid Karolinska Institutet. Journalisten Suzanne Axell, vetenskapsskribenten Yvonne Enman och läkaren Ingrid le Roux var alla märkbart tagna och eniga i overklighetskänslan av att ha fått denna utmärkelse.

– Ibland gör man ju osexiga saker, jag hade precis tömt kattlådan när samtalet kom. Det kändes fantastiskt, säger Suzanne Axell, programledare för det populära SVT-programmet Fråga doktorn.

– Jag hade precis stängt och gått från kontoret vid halv fem, som jag alltid gör av säkerhetsskäl, när professor Anders Gustafsson ringde. Det är en sådan ära, säger Ingrid le Roux verksam i Sydafrika.

– Det var en fredagseftermiddag och jag handlade på Coop, jag tänkte först inte svara, men såg att det var ett KI-nummer så jag svarade och vilken överraskning! säger Yvonne Enman som också är verksam som lärare vid Karolinska Institutet.

”Förebilder för att nå patienter”

Ceremonin inleddes av prorektor vid Karolinska Institutet, Karin Dahlman-Wright, som med sitt högtidstal, betonade de nya hedersdoktorernas viktiga arbete med att föra vetenskapen närmare den breda allmänheten, vikten av att jobba patientnära och att nå alla i vår globala värld:

– Våra nya hedersdoktorer är förebilder för att nå patienter och involvera hela samhället, och de är även förebilder för kvinnor i generationer. Tack för allt ni uppnått.

Karin Dahlman-Wright talade också om vikten av att skydda vetenskapliga fakta i en värld där information lätt kan förvrängas.

Även dekanen för forskning, Anders Gustafsson, som promoverade de medicine hedersdoktorerna, spann vidare på samma tråd: vikten av att nå ett samarbete mellan samhället och hälsovården och det viktiga arbetet med global hälsa.

Se intervjuer med hedersdoktorerna den 4 maj.

Sätter punkt för många års forskarstudier

– Det är väldigt glädjande att det för första gången är tre kvinnor som utnämns till hedersdoktorer. De har alla tre gjort stor skillnad för mänskligheten i stort och har tre olika sätt att nå ut med hälsofrågor. Suzanne Axell belyser i Fråga doktorn aktuell medicinsk forskning för en stor och bred publik, Yvonne Enman har via sitt sätt att samverka mellan lärare, patienter och forskare och även genom att använda sin egen erfarenhet som patient sett till att forskningen gjort nytta för patienterna. Hon har en stor inlevelse i patientens vardag. Ingrid le Roux har gjort ett fantastiskt arbete för kvinnor och barn i Afrika, sa han.

Medicine doktorer promoverades av dekanen för forskarutbildning Marianne Schultzberg. En efter en fick doktorshatt och diplom. Promoveringen – den högtidligaste av högtider i den akademiska världen – sätter punkt för många års forskarstudier.

För underhållningen under ceremonin med efterföljande bankett i Gyllene salen stod sopranen Paulina Pfeiffer, barytonsångaren Karl Magnus Fredriksson och dansaren Lilly Zetterberg som ackompanjerades av Roland Pöntinen på piano. Ceremonin avslutades med fanborgens uttåg till tonerna av Suite Gotique.

Promotionshögtid 2018