Publicerad: 2021-04-26 08:34 | Uppdaterad: 2021-04-27 14:16

Gemensamt uttalande från flera universitet om Ahmadreza Djalali

Nu i helgen var det fem år sedan KI-alumnen, forskaren och den svenska medborgaren Ahmadreza Djalali greps och fängslades i samband med en föreläsningsturné i Iran. Efter en rättegång som inte kan betraktas som annat än en rättsskandal, med fabricerade anklagelser och utan reell chans att försvara sig, dömdes Djalali till döden.

De förhållanden han lever under i fängelset har, tillsammans med bristande vård, lett till att hans hälsa kraftigt försämrats. Att ständigt leva med hotet att avrättningen ska verkställas har också inneburit avsevärd psykisk stress.

Under de fem år som gått har opinionen i omvärlden ökat kraftigt. Nobelpristagare, kollegor från akademin, EU-parlamentet, FN, politiker, flera regeringen, ideella organisationer som Amnesty International och Scholars at Risk och många enskilda har protesterat mot Irans rättsövergrepp mot och behandling av Ahmadreza Djalali och agerat på olika sätt för att få honom frisläppt.

Med anledning av årsdagen har Karolinska Institutet, tillsammans med två andra universitet där Ahmadreza Djalali varit verksam (Università del Piemonte Orientale i Italien och Vrije Universiteit Brussel i Belgien), författat ett gemensamt uttalande om Ahmadreza Djalali. Uttalandet ska i dagarna skickas till bland annat ledamöter i EU-parlamentet och nationella politiker i de tre länderna, med uppmaningen att de ska agera för att öka kraven på Iran att släppa den fängslade forskaren.

Uttalandet finns publicerat på svenska och engelska på rektors blogg.