Publicerad: 2023-12-13 16:44 | Uppdaterad: 2023-12-14 16:19

Fyra examensstudenter delar med sig av sina bästa KI-minnen

Ingången till Aula Medica. Solen reflekteras i fönstren och två flaggor med texten Examen står på varsin sida om ingången.
Examensfanor utanför Aula Medica. Foto: Lisa Bergenfelz

Examenstider närmar sig på KI! Fredagen den 12 januari 2024 äger examensceremonierna rum för programmen: arbetsterapeuter, sjuksköterskor, läkare och fysioterapeuter. Möt fyra studenter som tar examen och ta del av deras bästa minnen och tips.

Rebecca Norrbrink, läkarstudent
Rebecca Norrbrink, läkarprogrammet Foto: Privat

Rebecca Norrbrink, läkarprogrammet

Vad ska du göra efter examen?

Jag flyttar tillbaka Göteborg! Planen var först att flytta till Kalmar för underläkarvik på gynekologen och med förhoppning om AT inom kort, men det blir inte alltid som man har tänkt sig. När min partner fick erbjudande om AT på Sahlgrenska fick vi tänka om. Jag ska förhoppningsvis påbörja ett underläkar-vikariat i slutet på januari men då kontraktet ännu inte är påskrivet så avstår jag från att säga mer just nu.

Favoritminne från KI?

Jag kommer inte kunna hålla mig till endast ett minne eller ett tillfälle för den delen. Mina favoritminnen på KI har alla skapats på Medicinska Föreningens Kårhus. Det finns inget bättre ställe att dansa på än eftersläppen på Amphioxen och examen. Jag har faktiskt gått på varenda Amphiox och examensfest under min tid på KI, något jag rekommenderar starkt till alla kommande studenter. Mitt hjärta slår även extra starkt för Spexet och jag har många varma minnen från utskottsvåningen. Är man med i Spexet blir utskottsvåningen något av ett andra hem. Så många kvällar vi suttit i de sofforna till alldeles för sent på natten.

Om du skulle ge nya studenter på ditt program ett tips – vad skulle det vara?

Kära nya studenter, välkomna till läkarprogrammet! Till skillnad från mig, ska ni plugga i sex år. Det låter som oceaner av tid men tiden på KI passerar snabbare än man skulle vilja. Det är lätt att bli stressad i början. Det är helt naturligt. De prekliniska terminerna har sin egen charm men de kommer inte vara allas favoriter. Håll ut till de kliniska terminerna, det är värt det! Och när ni väl kommer dit, försök ha ett öppet sinne för de olika specialiteterna. Ni gör er själva en björntjänst om ni bestämmer er innan ni hunnit testa. Njut nu av några av de (förhoppningsvis) bästa åren av era liv!

Adam Axelsson, fysioterapeutprogrammet. Foto: August Järpemo.
Adam Axelsson, fysioterapeutprogrammet. Foto: August Järpemo

Adam Axelsson, fysioterapeutprogrammet

Vad ska du göra efter examen?

Jag börjar faktiskt jobba som fysioterapeut nästan samma dag som jag slutar på KI.

Favoritminne från KI?

Det är svårt att välja men något som kommer upp direkt är när vi fick testa TENS för första gången, det är elektriska impulser som kan lindra smärta men kan också göra det svårt att hålla sig från skratt. Andra roliga minnen är när flera sektioner i Flemingsberg anordnade en sittning där jag var med och spelade in en film och naturligtvis att vara med och anordna introduktionskollo för de nya studenterna i början av terminerna.

Om du skulle ge nya studenter på ditt program ett tips - vad skulle det vara?

Mitt bästa tips till nya studenter är att engagera sig i studentlivet genom Fysioterapeutsektionen eller andra kårorgan i MF. Även fast det kan kännas som att det är mycket i skolan så är den gemenskapen man skapar värt det och gör studietiden ännu roligare.

Alexandra Stark, arbetsterapeutprogrammet
Alexandra Stark, arbetsterapeutprogrammet Foto: Privat

Alexandra Stark, arbetsterapeutprogrammet

Vad ska du göra efter examen?

Direkt efter examen ska jag börja jobba som arbetsterapeut på Södertälje sjukhus. Jag har även planer på att studera vidare och ta masterexamen.

Favoritminne från KI?

Jag har många fina minnen och ett av de mest värdefulla är att jag fick träffa underbara och fantastiska människor som även blev vänner för livet!

Om du skulle ge nya studenter på ditt program ett tips - vad skulle det vara?

Arbetsterapi är ett fantastiskt yrke som ger oändliga möjligheter till att göra skillnad på många olika sätt. Ni som sökt till just arbetsterapeutprogrammet har gjort ett klokt val. Det kommer att vara utmanande men det kommer även att vara utvecklande, kreativt och inspirerande. Det gäller att hitta balansen och komma ihåg att ha kul.

Edvin Edung, läkarstudent
Edvin Edung, läkarprogrammet Foto: Privat

Edvin Edung, läkarprogrammet

Vad ska du göra efter examen?

Jag tar långledigt i februari och jag har faktiskt inte planerat något ännu men det hade varit skoj att få in lite skidåkning. I mars-april ska jag jobba på Sabbatsbergs Geriatrik som underläkare och i maj går mitt flyttlass upp till Falun där jag ska påbörja min AT!

Favoritminne från KI?

Hmm oj vad svårt, det finns så många olika. Men på rak arm och sett till praktiken minns jag det första kejsarsnittet jag var med på och assisterade under termin 9. Det var en sådan mäktig upplevelse jag aldrig kommer att glömma! Ett annat kärt minne är från i våras när jag var med i Med-SM och tävlade i Umeå. Det var en otroligt rolig upplevelse att träffa läkarstudenter från andra universitet och tävla mot dem i olika grenar. Jag körde fotboll och innebandy samt tvingades köra löpningen som var sista grenen på grund av skador i laget, trots att jag själv redan var riktigt sliten. Vi kom på en stark tredjeplats vilket vi var mycket nöjda med!

Om du skulle ge nya studenter på ditt program ett tips - vad skulle det vara?

Engagera er i studentföreningar! Det finns så många olika. Jag har själv varit med i LÄSK i många år och det har förgyllt min studietid så mycket. Jag har träffat nya vänner, känt glädjen av att arrangera evenemang åt andra studenter och framförallt har jag haft otroligt roligt under tiden!