Publicerad: 2022-09-08 09:11 | Uppdaterad: 2022-09-08 11:15

Full fart framåt – kårernas planer hösten 2022

student life at KI
Studentliv på KI.

Höstterminen är i full gång och återigen är Karolinska Institutets campus fulla av liv och rörelse. Några som är glada över möjligheten att kunna träffas på plats igen är de två studentkårerna Medicinska Föreningen och Odontologiska Föreningen.

– Jag tycker det känns jättekul. Det är jättefint att se studenterna som deltar på introaktiviteter och visar intresse att vara aktiva i kåren redan nu. Det var kul att delta på välkomstmässan och att många studenter kom förbi vårt bås. Vi har fått en ny möjlighet att nå ut till studenterna, säger Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen (OF).

Odontologiska Föreningen är kåren för de som studerar till tandläkare och tandhygienister och håller till på campus Flemingsberg. Medicinska Föreningen finns till för studenter på övriga program på KI och har sitt kårhus på campus Solna men har också ett kontor på campus Flemingsberg.

– Vi började med vår mottagning en vecka innan terminsstart och det är roligt att se studenter på plats och liv på campus. Man märker verkligen skillnad gentemot tidigare år som varit på distans. Man lär känna varandra på ett helt annat sätt när man inte bara ser bilder på Zoom, säger Lovisa Hagenfeldt, ordförande för Medicinska Föreningen (MF).

Kvinnlig student står och ler framför kårhuset. På huset står Medicinska Föreningen.
Lovisa Hagenfeldt, ordförande för Medicinska Föreningen (MF). Foto: Privat

Höstens planer

Studentkårerna arbetar för att utbildningarna ska vara så bra som möjligt för dig som student på KI. Att engagera sig i kåren är ett utmärkt sätt att träffa nya vänner och se till att din tid på KI handlar om mer än bara studier. Inför hösten erbjuder kårerna en lång rad aktiviteter för studenter och möjlighet att engagera sig.

– Det är ett fullspäckat schema och det är många saker som hålls på plats för första gången sedan pandemin. Förra veckan började mottagningen som vi bedriver för nationella och internationella studenter. Många kårorgan kommer med nya aktiviteter hela tiden. Vi har en kalender på vår hemsida som man kan hålla koll på och det är alltid bra att följa MF på Facebook och Instagram för att se vad som är på gång, säger Lovisa Hagenfeldt.

Även på OF är det mycket på gång till hösten. Bland annat kommer det handla om miljö och kultur.

– Vi kommer bland annat ha workshops för miljömedvetna odontologer. Det är en uppfräschning av vår miljöförening. Vi kommer till exempel ha en workshop med fokus på recept på mat som är bra för miljön och som är billiga. Vi kommer även fokusera på kulturevenemang så som museibesök eller teaterbesök med det Odontologiska kultursällskapet. Om man har förslag på evenemang är bara att höra av sig till OF. Vi finns här för att studenterna ska ha så kul som möjligt, säger Dana Samiean.

Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen
Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen Foto: Privat

Engagemang i kåren - en investering i dig själv

För att få ut det mesta av studietiden, och för att det är roligt, tycker Lovisa Hagenfeldt att studenterna ska engagera sig i kåren.

– Man får möjlighet att träffa personer som man inte hade träffat annars, som kanske läser andra program. Man kan också engagera sig i studiebevakning och jobba för att KI ska vara ett så bra universitet som möjligt. MF har något för alla och hittar man inget organ som passar är man alltid välkommen att komma med nya idéer och starta nya kårorgan.

Dana Samiean poängterar att ett engagemang i kåren är en investering i sig själv och sina studier.

– Att ge sin tid till sin studentkår det är att investera i sina egna studier och förbättra sina egna förutsättningar. Du får en bättre insyn i sådant som påverkar dina studier. Det finns ingen annan som driver våra frågor och det är vi studenter som är kåren. Som tack för sitt engagemang får man mycket tillbaka. Man får vänner utanför sin klass eller program, kontakter med skolan och näringslivet samt en bra merit för framtida studier och karriär.

Viktiga frågor till hösten

Till hösten vill Dana Samiean bland annat driva frågan att göra kåren mer inkluderande när det kommer till HBTQIA+.

– Det var något jag uppmärksammade när jag deltog på Prideveckan och blev inspirerad under en föreläsning. Jag vill göra OF mer inkluderande.

Något som även kommer vara i fokus för både OF och MF under hösten är det stundande rektorsvalet och val till flera andra positioner i KI:s ledning.

– Studenterna är delaktiga i hörandeförsamlingen och vi har studentrepresentanter i konsistoriet. Det är väldigt viktigt för oss att KI har ett starkt utbildningsfokus och att vi har en rektor som ser värdet av studentkårernas verksamhet, säger Lovisa Hagenfeldt.