Publicerad: 2019-11-12 13:00 | Uppdaterad: 2019-11-12 13:23

Fredrik Lundberg donerar 25 miljoner kronor till kardiovaskulär forskning på KI

Industri- och finansmannen Fredrik Lundberg ger en privat donation på 25 miljoner kronor till Karolinska Institutet. Donationen går till forskning kring sjukdomar i stora kroppspulsådern.

Porträtt av Anders Franco-Cereceda
Anders Franco-Cereceda. Foto: Privat

Forskningsprojektet leds av professor Anders Franco-Cereceda och syftar till att belysa såväl bakomliggande mekanismer som adekvat utredning, kontroll och kirurgisk behandling av dessa sjukdomar.

Det är fjärde gången Fredrik Lundberg stödjer forskargruppen via donationer. Tidigare har han bidragit med totalt drygt 42 miljoner kronor.

– Det är mycket glädjande och en betydelsefull donation för kunskapsutvecklingen inom en stor och viktig sjukdomsgrupp. Genom donationen kan vi ytterligare stärka forskningen på det här området, säger professor Anders Franco-Cereceda vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi.

Det är Franco-Cereda som leder forskningsprojektet, tillsammans med kollegorna docent Christian Olsson och professor Per Eriksson

Fredrik Lundberg är VD och huvudägare i investmentbolaget Lundbergs som bland annat är storägare i företag som Holmen, Hufvudstaden, Indutrade, Sandvik och Industrivärden. Sedan 1997 är Fredrik Lundberg ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademin.