Publicerad: 2023-08-15 13:18 | Uppdaterad: 2023-08-15 13:26

Fortsatt hög placering för KI i årets Shanghai-rankning

Studenter spelar kubb på gräsmattan utanför universitetsbiblioteket på campus Solna.
Foto: Liza Simonsson

Karolinska Institutet hamnar på plats 37 i 2023 års Academic Ranking of World Universities (ARWU), också kallad Shanghai-rankningen. Det innebär att KI behåller positionen som ett av världens 50 högst rankade universitet där placeringen varierat mellan plats 37 och 45 under de senaste fem åren (2022: plats 41).

Högst rankas Harvard University följt av Stanford University, Massachusetts Institute of Technology (MIT) och University of Cambridge, vilket är oförändrat från år 2022.

Bland världens 100 ledande lärosäten enligt ARWU finns sju nordiska universitet, varav tre är svenska. Bland de svenska lärosätena rankas KI som nummer ett före Uppsala universitet och Stockholms universitet. I Europa hamnar KI på plats åtta.

ARWU:s ämnesrankning publiceras den 27 oktober.

Om ARWU

Academic Ranking of World Universities (även kallad Shanghairankningen) sammanställs av organisationen ShanghaiRanking Consultancy. Rankningen bygger bland annat på publikations- och citeringsdata och vetenskapliga priser.