Publicerad: 2014-04-09 13:08 | Uppdaterad: 2014-04-09 13:38

Forskarna tar motorcykeln – för att uppmärksamma bröstcancer

De är på väg till Karolinska Institutet från National University of Singapore – på motorcykel. Genom att färdas 2 300 mil vill forskarna Mikael Hartman och Philip Iau uppmärksamma bröstcancer främst i de asiatiska länderna.

Det är kväll i Chiang Mai i norra Thailand. Den tionde dagen av den tre månader långa resan är snart slut och Mikael Hartman och Philip Iau pustar ut. Åtta timmars motorcykelkörning i 40-gradig värme tär på krafterna.

– Vi måste ta ett snack med den som bestämde det här, säger Philip Iau.

Han skrattar. Resan är deras egen idé.

Tillsammans åker kirurgerna och forskarna Mikael Hartman och Philip Iau motorcykel ända från National University of Singapore där de arbetar, till Stockholm med slutmålet Karolinska Institutet. Syftet är att öka medvetenheten om bröstcancer i Asien och samla in pengar till forskningen.

Idén föddes när Mikael Hartman, som är läkare utbildad vid Karolinska Institutet och fortfarande kopplad till institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, flyttade till Singapore 2009. Under sex månader som läkare där såg han fler fall av långt framskriden bröstcancer än han gjort under tio år i Sverige.

– Kvinnorna kom sent till läkaren och hade väldigt stora tumörer. Det fick mig att tänka att vi kanske skulle göra något mer för att öka medvetenheten om sjukdomen, säger han.

Att åka 2 300 mil på motorcykel är inte den mest uppenbara lösningen för alla. Men förutom att Philip Iau och Mikael Hartman båda gillar motorcykelåkning, kände de att det inte skulle räcka att stanna i Singapore för att sprida budskapet.

– Förekomsten av bröstcancer i Singapore har fördubblats de senaste 25 åren och mönstret är likadant i de flesta stora städer i Asien. Behovet av ökad medvetenhet om sjukdomen är akut, säger Philip Iau.

Informationen om bröstcancer når idag inte fram till de kvinnor som behöver den mest, berättar de. Screeningprogram framtagna i väst, som mammografi, missar dessutom målet eftersom de inte tar hänsyn till kulturella och ekonomiska faktorer som kan påverka hur kvinnor i asiatiska länder fattar beslut om sin hälsa.

– Med resan skapar vi uppmärksamhet om bröstcancer och passar samtidigt på att lyssna på erfarenheter från kvinnor och cancercenter i länderna vi åker igenom, säger Mikael Hartman.

Patientintervjuerna ska ingå i en studie av asiatiska kvinnors kontakt med sjukvården som görs tillsammans med antropologer vid universitetet i Köpenhamn.

De två läkarna har också startat en fond för bröstcancerforskning i Asien. Fonden sköts genom National University of Singapore och alla donationer matchas med lika mycket av den singaporianska staten.

– Det saknas medel för forskning kring viktiga aspekter av bröstcancer i Asien. Men tack vare några generösa donatorer har vi redan fått ihop en bra grundplåt, säger Mikael Hartman.

Forskningen ska inriktas på att identifiera kvinnor med ökad risk för bröstcancer, hitta möjliga vägar för screening och undersöka faktorer som påverkar överlevnaden.

Mikael Hartman och Philip Iau betalar själva sin resa, mat och hotell, alla pengar de samlar in går till fonden.

Ett filmteam på två personer dokumenterar resan. Med i sällskapet finns också två jeepar med packning.

Det har blivit dags att avsluta intervjun. I morgon ska Mikael Hartman och Philip Iau inviga ett nytt cancercenter och delta i en konferens om screening av bröstcancer. De måste också försöka få tag på nya hjul innan färden går vidare mot Kina.

Den 12 juni kommer Mikael Hartman och Philip Iau till Karolinska Institutet.

Åtta snabba frågor till forskaren Mikael Hartman

Största utmaningen under resan: Värmen.

Viktigast i packningen: Telefonen, för att kunna ringa familjen.

Vackrast hittills: Penang i Malaysia.

Lärdom under resan: Jösses, vad långt det är!

Styrka som motorcyklist: Bra temperament.

Min bästa egenskap som resesällskap: Tålamod.

Min sämsta egenskap som resesällskap: Obefintligt lokalsinne.

Resans största ögonblick hittills: Ett fantastiskt avsked från Singapore med stor uppslutning från sjukhuset.

Följ forskarnas resa på webben och i sociala medier

Hemsida: http://longridess.com

Facebook: facebook.com/LongRideSS