Publicerad: 2018-10-01 08:41 | Uppdaterad: 2018-10-02 14:48

Forskare inom FINGER fick erkännande på internationella Alzheimerdagen

Internationella Alzheimerdagen infaller den 21 september varje år, då organisationer världen över fokuserar på att öka medvetenheten om Alzheimers sjukdom, den vanligaste orsaken till demens. I år fick två forskare i projektet FINGER och Nordic Brain Network pris för sin forskning både i Sverige och i Finland.

Bild på Miia KivipeltoProfessor Miia Kivipelto från Karolinska Institutet och Östra Finlands Universitet fick den första guldmedaljen som utdelats av Finska Alzheimerfonden för hennes bidrag till demensförebyggande forskning och patientvård.

Ytterligare en KI-forskare knuten till Östra Finlands Universitet, Universitetslektor Alina Solomon, tilldelades ett pris från stifelsen Fondkistan på Alzheimersdagevenemanget.