Publicerad: 2024-08-21 07:57 | Uppdaterad: 2024-08-30 13:22

Förbättrad överlevnad för bröstcancerpatienter med dostät cytostatikabehandling

Kvinna som håller ett rosa band framför bröstet.
Foto: Anna Tarazevich, pexels.

Dostät adjuvant cytostatikabehandling kan förbättra överlevnaden för patienter med högrisk bröstcancer, visar forskare vid bland annat Karolinska Institutet. Den internationella PANTHER-studien, som omfattade över 2000 patienter där 97 procent hade metastas till lymfkörtlar i armhålan, jämförde två olika upplägg för behandling med cytostatika och fann att den dosintensiva behandlingen minskade risken för återfall och spridning av sjukdomen. Resultaten presenteras i Journal of Clinical Oncology.

Adjuvant cytostatikabehandling är en typ av behandling som ges efter en primär behandling, oftast kirurgi, för att minska risken för att cancer återkommer. Genom att ge cytostatika efter operationen kan man fördröja eller förhindra tillväxten av metastaser, vilket kan förbättra patientens överlevnadschanser.

Cytostatikabehandling varannan vecka (dostät behandling) efter operation för högrisk bröstcancer har visat sig vara mer effektivt än samma behandling var tredje vecka. Dock har tidigare publicerade studier använt paklitaxel var tredje vecka som kontrollbehandling. Denna typ av behandling betraktas inte längre som lämplig, och därför ville forskarna jämföra dostät behandling med nuvarande optimala behandling.

Porträtt av Alexios Matikas.
Docent Alexios Matikas. Foto: N/A

–Vår studie visar för första gången att dostät cytostatikabehandling leder till bättre överlevnad jämfört med optimal cytostatikabehandling med antracyklin och docetaxel var tredje vecka, säger Alexios Matikas, docent vid institutionen för onkologi-patologi och studiens förste författare.

PANTHER-studien visade att patienter som fick dosintensiv behandling hade en 20 procent lägre risk för återfall jämfört med nuvarande optimal behandling. Den dosintensiva behandlingen förbättrade även den sjukdomsfria överlevnaden med 22 procent. Trots förbättringar i återfallsrisk och sjukdomsfri överlevnad var skillnaden i total överlevnad inte statistiskt signifikant.

Studien, ledd av professor Jonas Bergh och docent Theodoros Foukakis, också vid institutionen för onkologi-patologi, understryker vikten av att fortsätta utforska och optimera behandlingsstrategier för att förbättra prognosen för bröstcancerpatienter.

Publikation

Tailored Dose-Dense Versus Standard Adjuvant Chemotherapy for High-Risk Early Breast Cancer: End-of-Study Results of the Randomized PANTHER Trial.
Matikas A, Möbus V, Greil R, Andersson A, Steger GG, Untch M, Fornander T, Malmström P, Schmatloch S, Johansson H, Hellström M, Brandberg Y, Gnant M, Loibl S, Foukakis T, Bergh J,
J Clin Oncol 2024 Jul;():JCO2400178