Publicerad: 2021-03-25 13:17 | Uppdaterad: 2021-03-25 13:17

Enoch Yi-Tung Chen tilldelas Föreningen för Medicinsk Statistiks Uppsatspris 2021

Porträtt på doktoranden Enoch Yi-Tung Chen
Enoch Yi-Tung Chen. Foto: Gunilla Sonnebring

Enoch Yi-Tung Chen har tilldelats uppsatspriset för bästa studentprojekt inom medicinsk statistik under 2020 av Föreningen för Medicinsk Statistik (FMS). Priset, som inkluderar en summa på 5000 SEK, tillkännagavs vid FMS:s årsstämma den 25 mars 2021.

Tävlingen är öppen för uppsatser och avhandlingsartiklar inom alla ämnen, framlagt på C-, D-, magister- eller mastersnivå vid ett svenskt universitet/högskola. Priset och instiftades för att uppmärksamma betydelsen av medicinsk statistik, samt för att främja intresset för ämnet bland studenter och doktorander.

Enoch tilldelades priset för sitt examensprojekt ”Extrapolating cancer patient survival: a comparison of the flexible parametric model and the rolling-over algorithm” som han genomförde med handledning av professor Paul Dickman vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik (MEB) , Karolinska Institutet och professor Jung-Der Wang vid National Cheng Kung University som en del av sina studier i KI-masterprogrammet i folkhälsovetenskap. Enoch antogs nyligen till doktorandstudier vid MEB för att ytterligare studera ämnet extrapolering av överlevnad med tillämpningar i hälsoteknikbedömning under ledning av Paul Dickman, Mark Clements och Magnus Björkholm.

Enoch Yi-Tung Chen Doktorand