Publicerad: 2021-05-12 07:52 | Uppdaterad: 2021-08-24 09:59

Har du vidarebefordrat din studentmejl? Efter kontoflytt behöver du göra denna inställning igen

På grund av en kontoflytt inom Office365 måste du som vidarebefordrat din studentmejl till ett privat mejlkonto göra om denna inställning på nytt.

Den tidigare nyheten om kontoflytten som utfördes 28 juni - 2 juli

När flytten är genomförd kommer studentkonton och personalkonton finnas på samma ställe i Office365, vilket underlättar kontakten mellan studenter och lärare i Microsoft Teams. KI kommer att flytta över alla studentkonton som idag finns i Office365 till samma miljö som används av KI:s personal. Det är mycket viktigt att du flyttar dina filer manuellt från Teams och SharePoint.

Det som automatiskt flyttas över till den nya Office365 är innehållet i OneDrive och e-posten.

Ditt studentkonto (mejl & OneDrive) kommer vara stängt mellan den 28/6 – 2/7–2021

• Under denna period kommer du inte kunna skicka eller ta emot mejl till din studentmejladress.
  • Mejl som skickas till din studentmejladress under den nedstängda perioden kommer inte komma fram, avsändaren får till svar att ditt konto inte finns. Mejlen ställs inte på kö utan avsändaren får skicka om mejlet när ditt konto är flyttat och öppet igen.
  • Om du använder OneNote (anteckningsböcker) kontrollera att OneNote finns i din OneDrive och att du använder den i Online läge och att du kommer åt den via din OneDrive. Har du OneNote lokalt installerad på din dator kommer den inte flyttas.
  • Teams grupper och filer du har Teams kommer inte flyttas över och kommer inte finnas kvar eller vara nåbara under eller efter flytten av ditt studentkonto.
  • För att behålla dina filer som är sparade i en Teamsgrupp eller i SharePoint måste du spara ner dessa i din OneDrive eller på en lagringsyta utanför KI (senast den 24/6).
  • Du kommer ha åtkomst till Canvas och bibliotekets e-tjänster under perioden 28/6–2/7.

Efter flytten måste du som vidarebefordrat din studentmejl till ett privat mejlkonto göra om denna inställning på nytt. Läs om hur du vidarebefordrar din e-post.

Student-IT