Publicerad: 2021-11-18 09:10 | Uppdaterad: 2021-12-01 14:39

De listas som högt citerade forskare 2021

Foto: iStockphoto

Fjorton forskare med koppling till Karolinska Institutet finns med på 2021 års lista över högt citerade forskare som sammanställs av Clarivate, företaget bakom Web of Science. I sin helhet rymmer listan drygt 6600 forskare från hela världen.

Analysen för den årliga listan med ”Highly Cited Researchers” utgår, förenklat, från de 1 procent mest citerade artiklarna på Web of Science från åren 2010 – 2020, jämfört med artiklar inom samma ämnesområde och tidsperiod. Forskarna utvärderas inom specifika forskningsområden eller i en tvärvetenskaplig kategori. Clarivate har dock ändrat sina urvalskriterier jämfört med förra året, vilket sannolikt påverkat KI:s närvaro i listan.

Enligt ett pressmeddelande från Clarivate domineras listan fortfarande av USA, där i synnerhet Harvard utmärker sig som det universitet i världen som har flest högt citerade forskare. Men även Kina, inklusive Hongkong, placerar sig mycket bra. Bland svenska universitet intar Karolinska Institutet i år ledningen, med Göteborgs universitet på andra plats.

Här kan du läsa mer om analysmetoden som använts

Nedan är högt citerade forskare vid Karolinska Institutet enligt Clarivates lista, sorterade i bokstavsordning på efternamn (ej citeringsgrad):

• Ulf Andersson
  • Samir EL Andaloussi
  • Jonas Frisén
  • Christian G Giske
  • Jens Hjerling-Leffler
  • Christina Hultman
  • Magnus Ingelman-Sundberg
  • Paul Lichtenstein
  • Sten Linnarsson
  • Robert Oostenveld (anknuten)
  • Nicola Orsini
  • Rickard Sandberg
  • Patrick F Sullivan**
  • Danuta Wasserman

Sök efter högt citerade forskare på namn, universitet, region eller forskningsområde

Organisationer med flest högt citerade forskare

Harvard University, USA (214)

Chinese Academy of Sciences, Kina (194)

Stanford University, USA (122)

NIH, USA (93)

Max Planck Society, Tyskland (70)

MIT, USA (64)

University of California Berkeley, USA (62)

Tsinghua University, Kina (58)

University of California San Diego, USA (56)

University of Oxford, Storbritannien (51)

** Listad av Clarivate i highly cited-listan som verksam vid ett annat lärosäte, men är även anställd på KI.