Publicerad: 2024-09-17 10:00 | Uppdaterad: 2024-09-18 12:57

David Freiholtz får Senningpriset 2024

Doktorand med diplom i handen och bredvid honom ordföranden
David Freiholtz och Göran Dellgren, ordf i Svensk Thoraxkirurgisk förening Foto: Susanne Hylander

David Freiholtz, doktorand vid gruppen Thoraxkirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, får Senningstipendiet 2024.

Stipendiet delades ut under det Skandinaviska Thoraxmötet i Göteborg av Svensk Thoraxkirurgisk Förening till minne av Åke Senning. Stipendiet avser att stötta det mest förtjänta thoraxkirurgiskt inriktade forskningsprojektet under året.

David Freiholtz får stipendiet, som uppgår till 100.000 kr, till sitt projekt avseende prognostiska biomarkörer i förhållande till utveckling av aneurysm i thorakala aortan efter isolerad aortaklaffsoperation; hos patienter med bikuspid och trikuspid aortaklaff. Medlen kommer hjälpa finansiera analyser på kausalitet. Forskningen bedrivs under handledning av docent  Hanna Björck, institutionen för medicin, Solna.

Åke Senning (1915-2000) ursprungligen från Dalarna, var docent och laborator i Thoraxkirurgi vid Karolinska Institutet, tillika överläkare vid Thoraxkliniken, Karolinska sjukhuset tills han utnämndes till professor i Zürich 1961. Senning var först i världen med att implantera en pacemaker avsedd för permanent bruk och först att beskriva och använda den länge använda operationsmetoden vid transposition av de stora kärlen som bär hans namn. Åke Sennings Minne - Svensk Thoraxkirurgisk Förening (sls.se)"*