Publicerad: 2022-09-22 08:11 | Uppdaterad: 2022-09-23 22:52

Sedan början av augusti 2022 är Christina Johansson ny administrativ chef vid institutionen för fysiologi och farmakologi (FyFa). Christina Johansson har sedan 2015 arbetat inom olika roller och avdelningar på KI, nu senast som chef för verksamhetsstödet på Enheten för undervisning och lärande (UoL).

Profilbild på Christina Johansson
Foto: Patrik Wennberg

Välkommen Christina, berätta om din bakgrund!

– Mitt intresse för psykologi och beteende vaknade tidigt och jag valde att studera det i en organisationskontext vid Uppsala universitet. 2015 startade jag min KI-resa som HR-ansvarig på institutionen för laboratoriemedicin. Sedan dess har jag varit HR-chef på institutionen för medicin, Huddinge och chef för verksamhetsstödet på Enheten för undervisning och lärande. Efter att ha varit rådgivare till 500 ledare i HR-rollen blev jag nyfiken på vuxenutveckling, främst ur ett ledarskapsperspektiv. Det senaste året har jag varit intern ledarskapscoach inom KI, vilket varit givande för min förståelse för de utmaningar våra ledare dagligen står inför. I december är jag klar med utbildningen till professionell coach.

Vad ser du mest fram emot i din roll som administrativ chef vid FyFa?

– FyFa har ett starkt och kompetent supportteam och jag ser mycket fram emot att stödja verksamheten tillsammans med detta team! Det ska såklart bli roligt att lära känna alla nya människor som utgör FyFa och samarbeta med Sophie Erhardt som har en stark och inspirerande vision för hur vi tillsammans med ledningsgruppen ska driva utvecklingen av FyFa de kommande åren.

Något du skulle vilja utforska eller fokusera mer specifikt på?

– Inledningsvis är det viktigaste för mig att lära känna institutionen. Jag vill tillsammans med mitt team fortsätta det nära samarbetet med verksamheten och vårda den fina kultur som FyFa har.

Vad gör du helst på fritiden?

– Tar hand om min hälsa. För mig innebär det att umgås med nära och kära över mat och samtal, slita i vikterna på gymmet, ta en löptur, ge mitt norrbottniska hjärta återhämtning i naturen och gärna lära mig något nytt!