Publicerad: 2019-09-13 09:31 | Uppdaterad: 2021-02-17 17:06

Carl Sellgren tilldelas 2019 års One Mind – Kaiser Permanente Rising Star Research Award

One Mind Rising Star Awards delas ut årligen i syfte att uppmärksamma och stödja banbrytande forskning om hjärnskador och psykisk sjukdom.

Portrait of Carl Sellgren, researcher at FyFa.
Carl Sellgren. Foto: Markus Marcetic

Carl Sellgren, forskare vid Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet och överläkare på Psykiatri Nordväst, Stockholms läns Sjukvårdsområde får 2019 års One Mind – Kaiser Permanente Rising Star Research Award. Han prisas för sitt arbete med att utveckla mänskliga cellmodeller som visat att det sker en överdriven nedbrytning av kopplingar i hjärnan hos schizofreni patienter.

– Priset (som utgörs av $250,000), kommer att ge mig och mitt forskarlag möjligheter att ytterligare intensifiera vår forskning kring mekanismer som orsaker schizofreni, säger Carl Sellgren.

Priset delas ut den 14 september under den 25e Music Festival for Brain Health, ett årligt evenemang som hålls på Staglin Family Vineyard i Napa Valley, USA. Vinnarna kommer att presentera sina innovativa forskningsprojekt vid ett vetenskapliga symposium som är en del av evenemanget.

One Mind (tidigare International Mental Health Research Organization) är en amerikansk ideell organisation vars uppdrag är att dela ut forskningsmedel och främja vetenskapliga samarbeten och initiativ som kan påskynda botemedel för hjärnsjukdomar och skador.