Publicerad: 2022-09-05 15:15 | Uppdaterad: 2022-09-05 15:15

Carin Lennartsson intervjuas i avsnitt #100 av Medicinvetarna

Profilbild för podden Medicinvetarna
Andreas Andersson och Cecilia Odlind i podcasten Medicinvetarna Foto: Erik Flyg

Carin Lennartsson, föreståndare och forskare vid Aging Research Center (ARC), ett samarbete mellan Stockholms Universitet och Karolinska Institutet, medverkar i det hundrade avsnittet av Medicinvetarna, där ämnet handlar om just 100-åringar.

Carin Lennartsson
Carin Lennartsson Foto: Andreas Andersson

I Medicinvetarna #100 intervjuas flera forskare vid Karolinska Institutet om olika aspekter på och konsekvenser av att allt fler blir allt äldre.

Carin Lennartsson har länge forskat om äldre personers hälsa och levnadsvillkor, och olika samhälleliga konsekvenser av att vi blir äldre. Hon nämner bland annat att ensamhet kan vara ett problem för dem som blir väldigt gamla då många vänner och närstående har gått bort. Hon betonar dock att känslan av ensamhet är högst subjektiv och att en del personer är nöjda med lite mindre social kontakt. Hon spår även att vi framöver kommer att behöva fler som jobbar inom vården.