Publicerad: 2021-11-09 08:46 | Uppdaterad: 2021-11-16 15:03

Bodil Lund får hedersmedalj för kunskapsspridning om odontologisk vetenskap

Bodil Lund
Bodil Lund, professor och prefekt vid institutionen för odontologi. Foto: Stefan Zimmerman.

Bodil Lund, professor och prefekt vid institutionen för odontologi och universitetstandvården vid KI, får ta emot Svenska Tandläkare-Sällskapets hedersmedalj 2021.

Hedersmedaljen från Svenska Tandläkare-Sällskapet går denna gång till Bodil Lund, professor i käkkirurgi vid Karolinska Institutet och prefekt för institutionen för odontologi och universitetstandvården. Hon får den för sitt gedigna arbete med kunskapsspridning om odontologisk vetenskap, framför allt inom käkkirurgi och antibiotika samt smittspridning.

– Denna hedersmedalj betyder väldigt mycket för mig, jag känner stor ödmjukhet med tanke på alla duktiga kollegor som också jobbar mycket med kunskapsspridning. Jag har alltid tyckt att kunskapsspridning är en av de viktigaste uppgifter vi forskare har. Det är därför extra kul att få bli uppmärksammad just för det, säger Bodil Lund

Medaljen överlämnas vid invigning av riksstämman

Se Bodil Lund ta emot hedersmedaljen i samband med invigningen av årets riksstämma onsdag 17 november, kl. 16.00.

Svenska Tandläkare-Sällskapets hedersmedalj

Svenska Tandläkare-Sällskapets hedersmedalj tilldelas vart tredje år en person som verkar för sällskapets intressen eller främjar odontologisk vetenskap och utbildning.