Publicerad: 2021-05-11 13:09 | Uppdaterad: 2021-05-25 08:39

Biomedicinstudenterna Inika och Lukas anordnar TEDx-evenemang på KI

Porträttbild på Lukas Lehtonen och Inika Prasad som står framför en vit vägg.
Inika Prasad och Lukas Lehtonen organiserar TEDxKI Foto: Chen Chu

På en flygplats för mer än ett år sedan köpte Inika Prasad en bok som handlade om att tala inför publik och fick idén att anordna ett TEDx-evenemang. Tillsammans med sin kurskamrat Lukas Lehtonen förvandlade de idén till verklighet. Den 27 maj äger TEDxKI From Mirage to Oasis rum – det första TEDx-evenemanget på KI på ett decennium.

Berätta lite om er själva, er bakgrund och vad ni studerar?

Inika: Jag studerar biomedicin vid KI, något jag verkligen tycker om! Jag gick gymnasiet i Sverige och har bott i här ganska länge nu. Innan dess växte jag upp i Delhi. Sedan början av mina studier på KI har jag varit en digital ambassadör för mitt program och jag är också chefredaktör för Medicinska Föreningens tidning Medicor. Det är mycket pussel för att få tiden att gå ihop mellan studier och extra aktiviteter men vi får det att fungera!

Lukas: Jag läser samma program som Inika - vi är båda andraårsstudenter. Jag är ursprungligen från Finland och flyttade till Sverige för två år sedan för att börja studera vid KI. Jag älskar att arbeta med att stärka gemenskaper och organisationer, vilket har lett till mitt engagemang i kommittéer vid MF, lokala och federala LGBTQIA + organisationer och nu - TEDxKI.

Hur kom ni på idén att ordna TEDxKI?

Lukas: Jag måste ge Inika cred för hela idén! Hon smsade mig och frågade om jag skulle vara intresserad av att ansöka om ett bidrag och göra ett försök att organisera ett TEDx-evenemang tillsammans. Och hur skulle jag kunna säga nej till ett så spännande förslag?

Inika: Det var när jag köpte boken TED: s Guide to Publik Speaking på en flygplats i början av 2020 som tanken att organisera ett TEDx-evenemang slog mig. När möjligheten att ansöka om ett specifikt bidrag uppstod så dök idén om TEDxKI upp i mitt huvud igen. Den första jag tänkte på att kontakta var Lukas och nu sitter vi här.

Hur har planeringsprocessen varit? Hur arrangerar man ett TEDx-evenemang?

Lukas: Det har varit hektisk och utmanande, men extremt givande! Vi har lärt oss allt i farten och vi har fått mycket hjälp från personer som var involverade i TEDxKarolinskaInstitutet som arrangerades för ett decennium sedan, liksom människorna på TEDxKTH och TEDxStockholm. I början av handlade det mest om att nå ut till människor och fylla i ansökningar. Nästa steg var att sätta ihop ett team. Inika och jag är involverade på alla nivåer och hjälper vårt team där vi kan. De är fantastiska och vi skulle aldrig ha kommit såhär långt utan all deras input, feedback och expertis.

Inika: Jag håller med! Det har varit en enorm givande process för mig också och det är verkligen fantastiskt att se våra idéer arbetas fram och ta form. Det har varit mycket grundläggande arbete för att bygga en ram som möjliggör ett TEDx-evenemang. Tillsammans har vi spenderat hundratals timmar på TEDxKI hittills. Det har krävts ett enormt engagemang, men det är oerhört givande!

Berätta mer om evenemanget den 27 maj, vad kan vi förvänta oss?

Inika och Lukas: Om du registrerar dig och deltar så får du se ;)

Nej, men ärligt talat har vi fantastiska samtal och uppträdanden framför oss. För att följa riktlinjerna i och med pandemin så blir evenemanget helt digitalt med förinspelade samtal och uppträdanden. Men vi vill ändå att vår publik ska träffa nya människor och få en känsla av gemenskap, så vi har satt upp ett mingel efter evenemanget, ett kompissystem och en live värd som tar dig med på resan From Mirage to Oasis.

Har ni några råd till studenter som funderar på att arrangera ett evenemang i framtiden?

Inika: Skaffa dig det bästa teamet som du kan hitta och en medarrangör som du litar på. Se också till att bana väg för kommande arrangörer av TEDx. Kontinuitet hjälper till att stärka organisationer. Lär känna de människor som du interagerar och jobbar med eftersom det är en fantastisk möjlighet att nätverka och träffa alla möjliga människor.

Lukas: Jag håller helt med! Mitt i all spänning och kaos, kom också ihåg att ta hand om dig själv och kommunicera öppet med ditt team. Du behöver inte vara rädd för att be om hjälp - den globala TEDx-communityn bygger på samarbete, så vi rekommenderar verkligen att lära känna både nuvarande och tidigare arrangörer av evenemang!

""
TEDxKI From Mirage to Oasis Foto: TEDxKI

Mer information och registrering

Ta reda på allt om TEDxKI From Mirage to Oasis och registrera dig genom att besöka TEDxKI:s hemsida.