Publicerad: 2019-09-16 11:28 | Uppdaterad: 2019-09-16 13:22

Bertil Hamberger får Stora Silvermedaljen 2019

Bertil Hamberger

Vi gratulerar professor emeritus Bertil Hamberger, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, som är en av fyra forskare som i år belönas med Karolinska Institutets Stora silvermedalj. Han tilldelas utmärkelsen för storartade insatser till stöd för universitetets verksamhet.

Bertil Hamberger är verksam vid gruppen endokrin kirurgi och hans forskning har främst haft fokus på tumörer och sjukdomar i binjurar och sköldkörtel. Bertil Hamberger utbildade sig till läkare vid Karolinska Institutet och disputerade 1967. Han har arbetat vid Karolinska universitetssjukhuset sedan 1979 och från 1986 som överläkare och professor. Bertil Hamberger är sedan 2007 professor emeritus.

Prismotivering

Bertil Hamberger belönas med Stora silvermedaljen för sin långa gärning som forskare, lärare, chef och ledare inom medicinsk forskning och utbildning. Genom sina internationella åtaganden har han varit avgörande för att Karolinska Institutet idag har en särställning gällande forskning inom endokrinkirurgi.

Bertil Hamberger har arbetat för KI och Karolinska Universitetssjukhuset under nästan ett halvt sekel. Genom sitt stora engagemang har han bidragit till KI:s framgångar under flera decennier. Hamberger har varit engagerad inom såväl grundforskning som klinisk forskning. Som emeritus fortsätter han att bedriva aktiv forskning inom endokrinkirurgi, särskilt binjuretumörer.

Genom sin långa gärning har Bertil Hamberger på bästa sätt bidragit till att stärka Karolinska Institutets varumärke världen över. Hans insatser har varit omistliga för att den endokrinkirurgiska verksamheten vid KI idag betecknas som internationellt ledande.

Karolinska Institutets Stora silvermedalj 2019

Fyra forskare; Anita Aperia, Bertil Hamberger, Mai-Lis Hellénius och Sten Grillner belönas med Karolinska Institutets Stora silvermedalj 2019. De tilldelas utmärkelsen för storartade insatser till stöd för universitetets verksamhet. Medaljerna delas ut vid en ceremoni i samband med installationshögtiden i oktober 2019.