Publicerad: 2019-03-13 14:07 | Uppdaterad: 2023-02-16 08:47

Åsa Steinsaphir och Sara Riggare bland Medtechsvärldens 100 mäktigaste 2019

Varje år utser MedTech Magazine de 100 personer som mest påverkar vård, patienters verklighet och tillgången på medicinteknik.

double portrait of Åsa Steinsaphir and Sara Riggare, lead patient and researcher at KI
Åsa Steinsaphir (foto: Anna Molander) och Sara Riggare (foto: Christopher Kern).

I år har Åsa Steinsaphir, brukarinflytandesamordnare inom psykiatrin, utsetts som mäktigast inom medtech-världen 2019.

Sara Riggare, spetspatient samt doktorand vid institutionen för lärande, informatik, management och etik på Karolinska Institutet, hamnar på en betryggande 46:e plats. År 2015 var det hon som toppade listan. Sara Riggare utsågs dessutom nyligen till årets medicinsvensk 2018 av nyhetsmagasinet Fokus.

Åsa Steinsaphir och Sara Riggare medverkar i forskningsprogrammet Patienten i förarsätet! Implementering av patientdrivna innovationer för samvård i egenskap av patient- och anhörigrepresentanter.

De driver båda professionell patientmedverkan och vet hur viktigt det är att patienter blandas in i vårdsystemet för att vården ska kunna förbättras.

Listan över de 100 mäktigaste presenterades den 8 mars 2019.

Stort grattis till Åsa och Sara!