Publicerad: 2023-08-30 12:41 | Uppdaterad: 2023-08-30 12:47

Arvid Carlsson-fondens pris går till KI-forskare

Johan Lundberg, Lars Olson och Sophie Erhardt.
Från vänster: Johan Lundberg (foto: Martin Stenmark), Lars Olson (foto: privat bild) och Sophie Erhardt (foto: Ulf Sirborn).

Professor Lars Olson tilldelas Arvid Carlsson-fondens stora pris för framstående forskning 2023. Samtidigt tilldelas professor Sophie Erhardt och adjungerad professor Johan Lundberg varsitt forskningsanslag av samma stiftelse.

Lars Olson vid institutionen för neurovetenskap belönas i Arvid Carlssons anda för omfattande och viktiga studier avseende monoaminerg nervtransmisson och avseende mekanismer för plasticitet i centrala nervsystemet.

Sophie Erhardt vid institutionen för fysiologi och farmakologi belönas för studier avseende mekanismer av betydelse för schizofrenisjukdomens patofysiologi och behandling.

Johan Lundberg vid institutionen för klinisk neurovetenskap belönas för studier avseende mekanismer av betydelse för depressionssjukdomens patofysiologi och behandling.

Prisceremonin hålls i Göteborg den 31 augusti.

Om Arvid Carlsson fonden

Arvid Carlsson fonden etablerades 2002 för att hedra Nobelpristagaren Arvid Carlssons framstående forskargärning. Arvid Carlsson fonden främjar forskning och utbildning med inriktning på sjukdomar i hjärnan. Fonden främjar dessutom insatser för att förbättra metoderna för behandling av psykiatriska och neurologiska sjukdomar genom tillämpning av nya forskningsrön.