Publicerad: 2021-10-01 10:43 | Uppdaterad: 2021-10-01 10:43

Anslag från Novo Nordisk Fonden till forskare vid BioNut

Illustration av mitokondrier, cellens energiförsörjning, mot svart bakgrund.
3D-illustrationion av mitokondrier. Foro: GettyImages.

Tre forskare vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, har fått anslag från Novo Nordisk Fonden för sin forskning inom endokrinologi.

Vi vill gratulera våra forskare vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära som har fått bidrag från Novo Nordisk Fonden 2021.

• Federico Pietrocola har fått DKK 1 000 000 för ett projekt om: "Targeting polyamines metabolism to correct the detrimental effects of senescent cells"
  • Christian Riedel har fått DKK 990 000 för ett projekt om: "A new mechanism by which mitochondria modulate the outcomes of reduced insulin/IGF-like signaling and slow down the aging process"
  • Eckardt Treuter har fått DKK 1 000 000 för ett projekt om: "Role of transcriptional corepressors in epigenetic mechanisms underlying atherosclerosis and non-alcoholic fatty liver disease"

Federico Pietrocola Senior Forskare