Publicerad: 2023-05-11 14:17 | Uppdaterad: 2023-05-11 14:19

Anders Svenningsson utsedd till Årets Neuroprofil 2023

Anders Svenningsson
Anders Svenningsson, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet. Foto: Privat

Grattis professor Anders Svenningsson till utmärkelsen Årets Neuroprofil 2023!

I samband med neurologiveckan i Uppsala tillkännagavs det att Anders blir 2023 års Neuroprofil!

Juryns motivering

Anders Svenningsson har alltid ett lyssnande öra och tid för alla, kollegor som patienter. Han förklarar ingående olika behandlingsalternativ. Anders sätter sina patienter i första rummet. Den trygghet han ingjuter är värdefull när livet ställts på ända av svår sjukdom. Han har lyckats driva fram en god vård för sina patienter. En vård som blivit ett föredöme för resten av Sverige.

Bakgrund till priset

Årets Neuroprofil är en person, ett team eller en grupp som genom sitt arbete ideellt eller professionellt gjort neurologin och/eller de neurologiska diagnoserna synliga för en större allmänhet.

Hela pressreleasen och en längre intervju med Anders går att läsa på neuro.se