Publicerad: 2017-01-13 08:48 | Uppdaterad: 2017-01-16 15:10

Anders Ekbom är vikarierande prorektor från årsskiftet

Professorn och läkaren Anders Ekbom har utsetts till uppdraget som vikarierande prorektor vid Karolinska Institutet från och med den 1 januari 2017. Han efterträder Henrik Grönberg som varit vikarierande prorektor sedan den 7 mars 2016.

Anders Ekbom är senior professor i epidemiologi vid institutionen för medicin, Solna, och fick 2016 ta emot stora silvermedaljen som Karolinska Institutet delar ut till personer som gjort särskilda insatser till stöd för verksamheten. Ekbom har enligt medaljmotiveringen bland annat ”spelat en stor roll för utvecklingen av samarbetet mellan KI och Karolinska Universitetssjukhuset” och kommer bland annat att ha en viktig roll för samverkan med Stockholms läns landsting under prorektorsperioden.