60 miljoner till ny nationell forskarskola för biomedicinska analytiker

Vetenskapsrådet satsar 60 miljoner kronor på Sveriges första forskarskola för biomedicinska analytiker där Karolinska Institutet får en central roll. Satsningen ska stärka kompetensförsörjningen och möta vårdens behov av forskarutbildade analytiker.
Under de kommande fem åren får den nationella forskarskolan Biomedicinska analytiker för eXcellens (BioLabX) 60 miljoner kronor i finansiering från Vetenskapsrådet. Uppsala universitet är huvudsökande, medan Karolinska Institutet (KI) och fem andra lärosäten – Umeå, Malmö, Örebro, Göteborg och Linköping – är medsökande.
Karolinska Institutet får en central roll i satsningen genom att vara värd för doktorander, utveckla en ny forskarutbildningskurs och medverka i forskarskolans styrgrupp.

– En nyckelfråga för BMA-professionen är att biomedicinska analytiker är en självklar kompetens både inom klinisk verksamhet och forskning, men att bristande utvecklings- och karriärmöjligheter i dag leder till kompetensförluster. BioLabX är ett centralt steg för att bygga strukturer som möjliggör långsiktig professionell utveckling inom båda dessa miljöer, säger Pernilla Lång, programdirektor för biomedicinska analytikerprogrammet och magisterprogrammet i biomedicinsk laboratorievetenskap vid institutionen för laboratoriemedicin.
Forskarskolan kommer ha en stark position i Europa och ska utbilda nästa generation forskare och lärare inom biomedicinsk laboratorievetenskap Målbilden är att delar av doktoranderna ska kombinera forskarutbildning med klinisk tjänstgöring, vilket stärker kopplingen mellan forskning, utbildning och vårdens behov.
Lars Frelin, grundutbildningsansvarig vid institutionen för laboratoriemedicin ser satsningen som ett avgörande steg för framtiden.

– Det här är ett viktigt steg för professionen. Behovet av fler forskarutbildade biomedicinska analytiker har länge varit tydligt för att säkerställa kompetensförsörjningen och möta framtidens krav inom diagnostik och behandling. BioLabX ger oss en unik möjlighet att bygga en hållbar akademisk struktur där forskning och klinik integreras, säger Lars Frelin.
Forskarskolan innehåller specialdesignade kurser i pedagogik, projektledning och handledning samt regelbundna seminarier som främjar samverkan mellan hälso- och sjukvård och akademi.
Målet är att stärka lärarkompetensen, höja undervisningsmetodiken och bidra till bättre diagnostik, behandling och patientsäkerhet i hela landet.
