Publicerad: 2025-01-21 14:56 | Uppdaterad: 2025-01-21 15:03

3 frågor till Kent Jardemark – ordförande i Team GUA

Foto på Kent Jardemark
Kent Jardemark. Foto: Anders Norderman

Den nya utbildningsorganisationen som lanserade den 18 juni 2024 innebar att två nya arbetsgrupper skapades, utöver utbildningsnämnden (UN). Dessa två är Styrgruppen för undervisning på FyFa (STUFF) och ett team för grundutbildningen (Team GUA). Kent, vad är det senaste inom Team GUA?

1. Vad är status inom Team GUA?

Formeringen av Team GUA är på plats nu, vilket är mycket positivt. Överlag ser jag organisationsförändringen som oerhört positiv; fler är engagerade i utbildning på olika vis, på ett mycket konkret sätt. Det ger ett gott underlag för ett strategiskt tänkande för framtiden. Just nu är det fokus på att definiera olika kluster av lärare inom undervisningen. Ett förslag kommer att presenteras för STUFF som i sin tur rapporterar till strategigrupp inom ledningen. Ett annat viktigt fokusområde för Team GUA är lärartillsättning, något som vi jobbar med kontinuerligt.

Vad är Team GUA och vilka ingår där? Läs mer på denna sida.

2. Vilka utmaningar finns i dagsläget och hur hanterar ni dem?

Vi ser ett nära förestående generationsskiftet på FyFa där många nyckelpersoner inom undervisningen går i pension eller trappar ner. Vi behöver säkerställa att vi har undervisande lärare i alla de kurser vi erbjuder, vilka är ovanligt många jämfört med andra prekliniska forskningsinriktade institutioner på Biomedicum. Det är också viktig att vi fortsätter vår tradition av att hjälpas åt i undervisningen. 

3. Vilket är nästa steg?

Förtydligande av roller är ett viktigt arbete. Vi behöver förtydliga olika roller inom undervisningen – vad innebär det att vara exempelvis lärare eller kursadministratör? Nu ska vi upprätta ett dokument med alla dessa roller inklusive kravspecifikationer för dessa. Sedan är det såklart ett viktigt nästa steg att få alla kluster med respektive lärare på plats så att klustren kan börja uppfylla sitt syfte; att gemensamt stärka undervisningen, att överföra kunskap till nästa generation, att anpassa undervisningen till olika typer av studenter, med mera.