Publicerad: 2024-10-21 11:53 | Uppdaterad: 2024-10-21 11:53

Virginia Braun föreläste om kvalitativ tematisk analys

Viriginia Braun, professor vid University of Auckland, Nya Zeeland, föreläste på KI den 4 oktober 2024. Hon står vid ett podium och hennes Powerpointbild om ”Time” syns på skärmen.
Viriginia Braun, professor vid University of Auckland, Nya Zeeland, föreläste på KI den 4 oktober 2024. Foto: Susanne Guidetti

En solig fredag i oktober fick KI besök av Virginia Braun, professor i psykologi vid naturvetenskapliga fakulteten i University of Auckland, Nya Zeeland. Hon var inbjuden av PUF-V och Högskolan i Dalarna för att hålla en föreläsning om vad som är viktigt i kvalitativ tematisk analys.

Viriginia Braun, professor vid University of Auckland, Nya Zeeland, signerar böcker efter sin föreläsning. Hon sitter vid en kateder och signerar med folk stående på kö bredvid.
Viriginia Braun, professor vid University of Auckland, Nya Zeeland, signerar böcker efter sin föreläsning. Foto: Susanne Guidetti

Virginia Braun framhävde och förklarade kärnbegrepp för kvalitet i tematisk analys, med betoning på reflexiv tematisk analys. Hon diskuterade även hur man navigerar mellan olika konkurrerande krav eller förväntningar – som kan motverka kvalitet – inklusive utmaningen med några av de allmänt använda “kvalitets”-kriterierna och checklistorna.

Det var en populär och välbesökt föreläsning i Christina Larsdottersalen i Solna, trots inbjudan med relativt kort framförhållning. Över 130 personer närvarade, varav de 100 första hade anmält sig inom loppet av 24 timmar.

Om Virginia Brauns forskning

I min forskning är jag intresserad av att undersöka förhållandet mellan det sociala, det vetenskapliga och det individuella, i relation till mening och praktik kring kroppar, sexualitet och hälsa. Min forskning undersöker kopplingar mellan kultur och samhälle och individuella ‘val’, tankar, känslor och beteenden, samt bredare frågor som folkhälsopolitik och praxis. Jag arbetar vanligtvis med kvalitativa metoder inom kritiska teoriramar. Jag är också en kvalitativ metodolog, vilket innebär att jag utforskar och skriver om kvalitativa metoder och att utföra kvalitativ forskning som praxis - en del av ett långvarigt samarbete med Victoria Clarke. Vi är mest kända för tematisk analys.

Höstträd på KI campus Solna.
Höstträd på KI campus Solna. Foto: Susanne Guidetti

Tvärvetenskapligt nätverk för kvalitativa forskare vid KI

Det finns ett stort tvärvetenskapligt nätverk för kvalitativa forskare vid KI (GRP_QualNetwork@ki.se) som arrangerar aktiviteter och sprider information genom en e-postlista /teams-grupp. Om du vill gå med, vänligen skicka ett e-postmeddelande till en av administratörerna av e-postlistan: helena.tinnerholm.ljungberg@ki.se eller linda.schenk@ki.se

Susanne Guidetti Professor/Arbetsterapeut