Publicerad: 2016-05-13 15:07 | Uppdaterad: 2016-05-13 15:11

Vinnarna i Venture Cup Öst våren 2016

På torsdagen korades vinnarna i det sista steget, moment Affärsplan, i årets första omgång av affärsidetävlingen Venture Cup. Fyra kategorivinnare utsåg varav en av dessa även blev totalvinnare.

I kategorin Miljö & Energi vann bidraget Grönska, i kategorin Webb, Mjukvara & Media vann bidraget Qlutter, i kategorin Människa & Samhälle vann bidraget MagicBrush och kategorisegrare inom Life science & Teknik blev CAD Detector som också
utsågs till kvällens totalsegrare. Kategorivinnarna belönades med 20 000 kr vardera samt 80 000 kr ytterligare till totalvinnaren.

Totalvinnaren CAD Detector är ett beslutsstödsverktyg för att tidigt göra en korrekt diagnos av kranskärlssjukdomen Coronary Artery Disease (CAD). Det jämför olika parametrar och hittar mycket små avvikelser som brukar finnas hos CAD-patienter. Med hjälp av CAD Detector kan sjukdomen upptäckas innan vanliga symptom upptäcks hos patienten. CAD Detector kan ge läkare och patienter en noggrann utvärdering av hjärtstatus på mycket kort tid. Stora värden i avseende på tid, kvalitet och pengar uppstår i flera led; för patienter, läkare, sjukhus, regeringar, företag, försäkringsbolag och samhället i stort. Bidraget har en koppling till Kungliga tekniska högskolan och Uppsala universitet.

Läs mer om de tävlingen och de vinnande bidragen på Venture Cups hemsida.