Publicerad: 2011-12-16 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

Vinnaren av Lilla Medicinpriset utsedd

[PRESSMEDDELANDE 2011-12-16] Vid en prisceremoni på Karolinska Institutet i dag utsågs 14-åriga Karin Pola från Växjö till vinnare av Lilla Medicinpriset 2011. Priset delas ut till det barn som mest framgångsrikt forskat fram svar på medicinska frågor ställda av doktorander och forskare vid universitetet.

- Jag blev så överraskad eftersom de andra finalisterna hade skrivit så bra svar på forskarnas frågor, säger Karin Pola, årets vinnare av Lilla Medicinpriset. Det verkar lockande att forska på Karolinska Institutet, jag är intresserad av medicin och skulle nog vilja forska om hjärnan eftersom den är så komplex och svår att förstå. Det finns mycket att upptäcka där.

Clara Hellner Gumpert och Karin PolaFoto: Stefan Zimmerman

Under året som gått har barn och ungdomar från hela Sverige interagerat med doktorander och forskare vid Karolinska Institutet genom en särskild forskningsklubb på tidningen Kamratpostens webbplats, KPwebben.se. Varje månad har barnen forskat fram svar på medicinska frågor inom olika forskningsområden, till exempel: Våra sinnen, Parasiter, Gener och ärftlighet samt Människor och fiskar: Hur lika är vi? I slutet av varje månad har det barn som varit duktigast på att forska utsetts till "månadens forskare" och därigenom säkrat en finalplats i tävlingen om Lilla Medicinpriset.

För en chans att vinna har samtliga finalister besvarat årets sista och kanske tuffaste uppdrag: Årets bonusuppdrag handlar om antibiotikaresistens, de ska inte riktigt skriva en forskningsplan utan 1) lära sig mer om vad antibiotikaresistens är och gör samt 2) hjälpa forskarna att lösa problemet.

Karin Pola får priset för att hon tänker som en forskare när hon försöker använda naturliga egenskaper hos bakterierna för att bekämpa infektioner. Många goda forskningsidéer har kommit till just genom att observera något naturligt fenomen och sedan försöka att hitta en ny tillämpning.

- Ditt bidrag är spännande och du har gjort ett gediget jobb när du har läst på om ämnet. Du visar också prov på reflekterande förmåga och har en god källkritik. Det är sådant man lär sig på forskarutbildningen och jag ser fram emot att se dig fortsätta din bana, säger Clara Hellner Gumpert, dekanus för forskarutbildning.

Lilla Medicinpriset är en särskild satsning för att intressera barn och ungdomar för medicinsk forskning. Intresset för projektet har varit stort och medverkande doktorander och forskare har upplevt en mycket positiv respons.

- Om Sverige ska fortsätta att vara ledande inom medicinsk forskning även i framtiden måste vi ta tillvara våra ungdomars intresse för naturvetenskap och medicin. Den här tävlingen är ett exempel på hur vi, på ett lekfullt sätt, kan stimulera ungas kunskapstörst och visa hur rolig forskningen är. Vi hoppas att Lilla Medicinpriset och liknande satsningar kan få fler unga att forska i framtiden, säger Clara Hellner Gumpert, dekanus för forskarutbildning.

Innan prisutdelningen deltog samtliga finalister i ett studiebesök på Kamratposten för att lära sig mer om arbetet på en tidningsredaktion. Barnen fick även träffa Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman.

- Det är otroligt roligt det här samarbetet mellan Kamratposten och Karolinska Institutet. Vi har tillsammans bevisat att det går att skapa ett stort intresse för forskning bland barn, om man är engagerad och presenterar det på rätt sätt. Jag är väldigt imponerad över både KI-forskarnas handledning och KP-läsarnas insats, säger Lukas Björkman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Kamratposten.

Efter prisutdelningen fortsätter dagen med ett studiebesök på Karolinska Institutet. Tillsammans med några av de doktorander och forskare som handlett dem under året fick barnen lära sig mer om kroppens anatomi och testa olika laborationer och experiment.

För pressbild och telefonnummer till pristagaren, kontakta:

För mer information om Lilla Medicinpriset, kontakta: