Publicerad: 2012-05-24 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Världsledande forskare i njurmedicin besöker KI

[PRESSINBJUDAN 2012-05-22] Den amerikanske professorn Bruce Molitoris, som är en världsledande expert inom nefrologi, har utnämnts till FAP, Foreign Adjunct Professor, vid Karolinska Institutet. Bruce Molitoris är pionjär av användandet av 2-foton mikroskopi för att studera njurens funktion inuti levande system.

Bruce MolitorisFoto: Indiana University, School of Medicine

Den 31 maj-1 juni besöker han Karolinska Institutet för att hålla en föreläsning om hur forskare kan använda sig av 2-foton mikroskopi för att med rörliga bilder studera händelseförlopp på cellnivå i ett levande organ. Det gör det möjligt att se hur till exempel en infektion utvecklar sig eller hur en terapeutisk behandling ger effekt, något som på samma gång är grundforskning och kliniskt relevant.

- Den teknik Bruce Molitoris utvecklat har gett oss möjligheter att med mikroskopet studera infektionsprocessen inuti den levande njuren på ett sätt som kan jämföras med att titta på en reality-show på TV, säger professor Agneta Richter-Dahlfors som leder Swedish Medical Nanoscience Center vid Karolinska Institutet.

Bruce Molitoris har gett flera av Karolinska Institutets doktorander möjlighet att utföra sina experiment i en miljö som erbjuder en unik kombination av njurmedicinsk och avancerad bioimaging kompetens.

- Jag har sedan många år haft ett mycket givande samarbete med Karolinska Institutet. Där har jag mött en bred förståelse för både biologi och medicin och en förmåga att integrera och främja förståelsen inom både områdena, säger Bruce Molitoris, professor vid Indiana University.

FAP, Foreign Adjunct Professor, är en hederstitel som infördes 1992 av den medicinska fakultetsnämnden vid Karolinska Institutet. Avsikten är att stärka det internationella kontaktnätet genom att knyta välrenommerade utländska forskarkollegor till Karolinska Institutet.

För mer information, kontakta: