Publicerad: 2017-08-28 13:58 | Uppdaterad: 2017-09-06 16:15

Välkomstdagen ht 2017 - så var den

Äntligen är höstterminen i gång. På måndagen fylldes Aula Medica på Campus Solna med 1000 förväntansfulla studenter som nu börjar sina utbildningar.

Dagen bjöd på information och inspiration från såväl studentkårerna och friskvården som inspirationstalare som gav nyttiga tips i studieteknik.

Annika Östman Wernerson, dekan för utbildning, som själv studerat på Karolinska Institutet, delade med sig av en packlista till dig som är ny student:

• Var nyfiken – utbildningen blir roligare och du lär dig mer.
  • Visa engagemang – var aktiv, då blir det roligare och lättare.
  • Samspel och samarbete gör det lättare och roligare.
  • Visa en vilja att lära – skaffa dig bra kunskaper. Du behöver lära dig nya saker hela livet.
  • Var närvarande, lyssna.
  • Ta ansvar för dina studier.
  • Håll ögon och öron öppna.
  • Ha roligt under vägen.

Tips från studentkårerna

Karolinska Institutets två studentkårer; Medicinska Föreningen, MF, och Odontologiska Föreningen, OF, som företräder dig som student gentemot universitetet och är en viktig länk in i studentlivet, kom med följande tips:

• Ställ dig i bostadskö.
  • Det finns både mikrovågsugn, kylskåp och flera restauranger på campus.
  • Kom i tid. På Karolinska Institutet finns ingen akademisk kvart.
  • Fotografera mycket = minnen för livet.

Nya studenter på KI

Foto: Helene Svanholm

Lukas Johannesson, läkarprogrammet

Varför har du valt läkarprogrammet?

– Jag har alltid älskat biologi och kemi och har en fascination för människokroppen. Jag vill gärna ha ett meningsfullt jobb där jag hjälper andra människor.

Varför har du valt att plugga på Karolinska Institutet?

– Jag kommer från Stockholm så det känns naturligt att plugga här. Dessutom har jag hört mycket gott om KI och forskarutbildningen som finns här.

Hur känns det så här första dagen?

– Det känns fantastiskt spännande och samtidigt lite pirrigt.

Vad vill du jobba med i framtiden?

– Jag vill gärna jobba för Läkare utan gränser.

Foto: Stefan Karlsson

Daniella Gevriye, logopedprogrammet

Varför valde du Logopedprogrammet?

- Jag har dyslexi och fick träffa en logoped i skolan. Jag tyckte att de var väldigt coola. Sedan läste jag in mig på ämnet och upptäckte att det inte finns så mycket med forskning om det. Jag vill gärna forska framöver.

Varför valde du Karolinska Institutet?

- Jag bor nära.

Foto: Helene Svanholm

Yasmeen Ainholm, psykologprogrammet

Varför har du valt psykologprogrammet?

– Jag är intresserad av hur människor fungerar. Som psykolog finns det många yrkesinriktningar att välja mellan.

Varför har du valt att plugga Karolinska Institutet?

– Jag känner att Karolinska Institutet är ett universitet som passar mig. Jag gillar det naturvetenskapliga och vill gärna flytta och jobba utomlands i framtiden.

Foto: Stefan Karlsson

Kasper Vuorinen, biomedicinsk analytiker-programmet

Varför valde du biomedicinsk analytiker-programmet?

- Det är ett program där du får skapa något nytt.

Varför valde du att studera vid Karolinska Institutet?

- Jag har en vän som studerar på KI. Det är ett av de bästa lärosätena i Europa. Jag kommer från Finland och därför är det gratis att studera för mig i Sverige. Jag förstår svenska bra och genom att studera här kan jag lära mig tala språket bättre.