Publicerad: 2024-09-13 09:31 | Uppdaterad: 2024-09-13 10:09

Välkommen Henry Bode och Peiyu Jiang!

Glad flicka med armarna i luften omgiven av konfetti.
Getty Images. Foto: Getty Images

Henry Bode är anknuten till KI och ARC till och med augusti 2025. Peiju Jiang jobbar sedan början av september som databaskoordinator och statistiker i NEAR-gruppen.

Henry Bode

Porträttbild.
Henry Bode.

Jag kom till Karolinska Institutet i slutet av juni 2024 för en tolv-veckors forskningspraktik, finansierad av RISE-programmet inom den tyska akademiska utbytestjänsten (DAAD). Under min praktik arbetade jag tillsammans med Ingrid Ekström för att utforska sambanden mellan luktsinne och depression i studier från NEAR-nätverket.

Jag har nyligen återvänt till Tyskland men kommer att vara anknuten till KI i ytterligare ett år, till slutet av augusti 2025, för att slutföra de projekt som initierades under min praktikperiod.

Till yrket är jag läkare och jag har nyligen (i somras) tagit examen vid universitetet i Köln, Tyskland, där jag också håller på att doktorera. Ämnet för min avhandling är den metaanalytiska kopplingen mellan sköldkörtelsjukdomar och depression.

Från och med oktober kommer jag också att vara knuten till Hannover Medical School, där jag kommer att arbeta som läkare på avdelningen för psykiatri.

Peiyu Jiang

Självporträtt
Peiyu Jiang.

Jag heter Peiyu Jiang och kommer ursprungligen från Kina. Jag avslutade mina grundstudier i statistik i Kina innan jag tog en masterexamen i statistik vid Uppsala universitet.

Under mina studier fick jag erfarenhet av olika statistiska modeller, inklusive linjär regression, tidsseriemodeller, kategorisk dataanalys och maskininlärning, med R som mitt primära verktyg för analys.

Jag arbetar för närvarande på Karolinska Institutet som databaskoordinator och statistiker vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS) vid Aging Research Center (ARC), i NEAR-gruppen. Mina huvudsakliga ansvarsområden är att stödja forskare med datarengöring, harmonisering och att tillhandahålla statistiskt analysstöd.