Publicerad: 2014-12-19 16:44 | Uppdaterad: 2015-03-12 14:12

Urban Lendahl ny sekreterare för Nobelpriset i fysiologi eller medicin

Professor Urban Lendahl blir ny sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet och Nobelkommittén för fysiologi eller medicin och efterträder därmed Nobelkommitténs nuvarande sekreterare, professor Göran Hansson som den 1 juli 2015 tillträder som Kungliga Vetenskapsakademiens ständige sekreterare.

Portrait photo of Urban LendahlUrban Lendahl är professor i genetik vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Karolinska Institutet. Han är ledamot av Nobelförsamlingen sedan 2000, ledamot av Nobelkommittén 2007–2013 och ordförande för densamma år 2012.

– Urban Lendahl har stark integritet och är mycket respekterad bland sina kollegor. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med professor Lendahl när han tar sig an denna viktiga uppgift, säger Juleen R. Zierath, Nobelkommitténs ordförande.

Lendahls företrädare, professor Göran K. Hansson, kommer fortsatt att vara ledamot av Nobelförsamlingen.