Publicerad: 2024-09-16 12:03 | Uppdaterad: 2024-09-17 12:50

Uppdrag som akademisk koordinator för Karolinska Institutets samarbeten med Hongkong

Är du intresserad av att bidra till Karolinska Institutets (KI) samarbeten med Hongkong?

Internationalisering är av strategisk, operativ och finansiell betydelse för KI:s forskning och utbildning, och dess betydelse växer ständigt. För att stärka våra relationer med samarbetspartners i Hongkong söker internationaliseringsnämnden en akademisk koordinator.

KI:s samarbete med Hongkong omfattar både forskningssamarbeten och studentutbyten. Forskningen inkluderar samverkan med universitet och forsknings- och innovationshubbar, som fungerar som nav för globala forskningssamarbeten.

Det är viktigt att notera att KI-övergripande samarbeten utvecklas över tid, och vilka lärosäten/organisationer som prioriteras kan förändras.

Din roll

Rollen som akademisk koordinator är kopplad till KI-övergripande internationella samarbeten, vilka ofta innefattar flera olika aktiviteter inom högre utbildning, forskning och innovation.

Syftet med en akademisk koordinator är att ha en utsedd representant med akademisk kompetens och god kännedom om berörda samarbeten och aktörer som kan hantera en del av de uppgifter och kontakter som krävs. Som akademisk koordinator verkar du i nära samarbete med ledningspersoner och Internationella kansliet vid verksamhetsstödet där det övergripande samarbetet med Hongkong sker. Du rapporterar till ordförande i Internationaliseringsnämnden, tillika prorektor.

Uppdraget som akademisk koordinator innebär:

• att främja KI:s samarbeten vid prioriterade universitet och andra organisationer i aktuellt land.
  • att finna synergier mellan pågående samarbetsaktiviteter samt hålla kontakt med KI-medarbetare som är aktiva i aktuell region eller har samarbete med berörda institutioner eller motsvarande.
  • att bidra till att förankra samarbetena inom KI.
  • att medverka i förekommande uppgifter som kräver akademisk kompetens och är relaterade till samarbeten i aktuell region.
  • att bidra till ökad mobilitet för studenter, doktorander och forskare mellan KI och Hongkong.

Vem är du?

Vi söker dig som har:

• tidigare erfarenhet av samarbete med Hongkong/Kina
  • anställning vid KI

Kunskaper i kinesiska är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God kommunikationsförmåga är viktigt för uppdraget. En samlad bedömning av de sökandes meriter kommer göras.

Uppdragets omfattning

För uppdrag som akademisk koordinator lämnas ersättning enligt kap 3 Ersättning till institution, nivå IK4A i tabellen i Anvisningar för ersättning för särskilda uppdrag:

Resor kan förekomma. Uppdraget gäller från 2025-01-01 till 2025-12-31 med möjlighet till förlängning.

Intresseanmälan
Välkommen med din intresseanmälan senast den 8 oktober 2024 i form av ett personligt brev med motivering till varför du passar för uppdraget samt ett CV.
Skicka din intresseanmälan märkt med diarienummer 1-762/2024 till erika.dabhilkar@ki.se.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Profile image

Erika Dabhilkar