Publicerad: 2024-08-16 15:37 | Uppdaterad: 2024-08-16 15:39

Uppdrag som akademisk koordinator för Karolinska Institutets samarbeten med Brasilien

Är du intresserad av att bidra till att utveckla KI:s övergripande samarbeten med Brasilien och framför allt regionen Sao Paulo?

Internationalisering har strategiskt, operativt och finansiellt en stor och ökande betydelse för KI:s forskning och utbildning.

För att ytterligare stärka relationerna med Brasilien söker internationaliseringsnämnden nu en akademisk koordinator.

KI:s samarbete med Brasilien

KI har för närvarande samarbeten med brasilianska universitet, forskningsinstitut, forskningsfinansiärer och organisationer. KI är en aktiv partner i Vinnovas och Näringsdepartementets strategiska handlingsplan mot Brasilien och spelar en viktig roll i Vinnovas planer inom Medicin och Hälsa mot Brasilien. Dessutom samarbetar KI nära med svenska ambassaden i Brasilia och med Business Sweden i Sao Paulo.

KI:s Brasiliensamarbete har stärkts genom att samverkan breddats till att omfatta ett regionalt perspektiv, både i Stockholm och i Sao Paulo. Detta samarbete ansluter till Vinnovas innovationssatsningar, med målet att underlätta etablerandet av regional samverkan enligt trippel-helix-modellen inom innovationsområdet, med fokus på medicin och hälsa.

Det är viktigt att notera att KI-övergripande samarbeten utvecklas över tid, och vilka lärosäten/organisationer som prioriteras kan förändras.

Din roll

Rollen som akademisk koordinator är kopplad till KI-övergripande internationella samarbeten, vilka ofta innefattar flera olika aktiviteter inom högre utbildning, forskning och innovation.

Syftet med en akademisk koordinator är att ha en utsedd representant med akademisk kompetens och god kännedom om berörda samarbeten och aktörer som kan hantera en del av de uppgifter och kontakter som krävs. Som akademisk koordinator verkar du i nära samarbete med ledningspersoner och Internationella kansliet vid verksamhetsstödet där det övergripande samarbetet med Brasilien koordineras. Du rapporterar till ordförande i Internationaliseringsnämnden, tillika prorektor.

Uppdraget som akademisk koordinator innebär:

• att främja KI:s samarbeten vid prioriterade universitet och andra organisationer i aktuellt land.
  • att finna synergier mellan pågående samarbetsaktiviteter samt hålla kontakt med KI-medarbetare som är aktiva i aktuell region eller har samarbete med berörda institutioner eller motsvarande.
  • att bidra till att förankra samarbetena inom KI.
  • att medverka i förekommande uppgifter som kräver akademisk kompetens och är relaterade till samarbeten i aktuell region.
  • att bidra till en ökad mobilitet för studenter, doktorander och forskare mellan KI och Brasilien.

Vem är du?

Vi söker dig som har:

• gedigen erfarenhet av akademiskt ledarskap
  • anställning vid KI
  • tidigare erfarenhet av samarbete/kontakter med Brasilien
  • intresse och erfarenhet av innovationsarbete
  • kunskaper i portugisiska

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God kommunikationsförmåga är viktigt för uppdraget. En samlad bedömning av de sökandes meriter kommer att göras.

Uppdragets omfattning

För uppdrag som akademisk koordinator lämnas ersättning enligt kap 3 Ersättning till institution, nivå IK4A i tabellen i Anvisningar för ersättning för särskilda uppdrag.

Resor kan förekomma. Uppdraget gäller från 2025-01-01 till 2025-12-31 med möjlighet till förlängning.

Intresseanmälan

Välkommen med din intresseanmälan senast den 13 september 2024 i form av ett personligt brev med motivering till varför du passar för uppdraget samt ett CV.
Skicka din intresseanmälan märkt med diarienummer 1-720/2024 till Erika Dabhilkar.

För mer information är du välkommen att kontakta:

Profile image

Erika Dabhilkar