Publicerad: 2024-09-18 17:10 | Uppdaterad: 2024-09-18 17:14

Uppdaterade riktlinjer för KI:s krishantering

En person skriver på post it-lappar.
Riktlinjerna anger hur KI:s krisarbete ska organiseras. Foto: Unsplash.

En väl fungerande krisorganisation är viktigt för att kunna hantera och minimera skadeverkningar vid särskilda händelser och kriser. Nu finns uppdaterade riktlinjer för krisledning och krisorganisation på KI.

Karolinska Institutet har en omfattande verksamhet som bedrivs både i Sverige och internationellt. En väl fungerande krisorganisation är viktigt för att kunna hantera särskilda händelser och kriser, och minimera skadeverkningar för verksamheten, medarbetare, forskare, studenter, forskningspersoner, patienter, besökare och intressenter.

• En särskild händelse är en händelse som är så omfattande eller allvarlig att resurser måste organiseras, ledas och användas på ett särskilt sätt.
  • En kris är en händelse som drabbar många människor och stora delar av verksamheten. Krisen uppstår ofta oväntat.

Det kan till exempel vara en olycka, dödsfall, brand eller en förtroendekris.

Vad är det viktigaste med en välfungerande krisorganisation?

– En krisorganisation ska bidra till att ansvariga får kontroll över händelseutvecklingen, minimerar skador och negativa konsekvenser samt samordnar resurser, säger Magnus Håkansson, säkerhetschef, KI.

Varför behövde riktlinjerna uppdateras?

– Utvecklingen av en robust krishantering är inte en engångshändelse, utan en dynamisk process som kräver regelbunden översyn och justering. Då omvärlden har förändrats behöver KI ha en uppdaterad och effektiv krisledning för att kunna hantera de kriser och hot som kan drabba KI, säger Magnus Håkansson.

Riktlinjer och krisplaner

Riktlinjerna för KI:s krisorganisation och krisledning har uppdaterats. De kompletteras med krisplaner för hur arbetet på central och lokal nivå ska organiseras.

Boka utbildningstillfälle

Med början under hösten 2024 genomförs utbildningar i krisorganisation och krisledning, för både central och lokal krisledning.

Prefekt och grundutbildningsansvariga: Kontakta säkerhetschef Magnus Håkansson för att boka in ett tillfälle kring krisorganisation.