Publicerad: 2012-12-11 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Universiteten och sanningen: Seminarium med tidskriften Nature

[PRESSINBJUDAN 2012-12-11] Välkommen till ett seminarium om sanning och kvalitet i forskningsresultat, en fråga där handledarskapet ofta spelar en central roll. Chefredaktören för Nature, Philip Campbell och professorerna vid Karolinska Institutet Hans Wigzell och Hans Rosling är föredragshållare.

En stor del av publicerade forskningsresultat från universitet går inte att upprepa och är därmed inte trovärdiga. Ett sätt att komma tillrätta med detta kan vara att satsa mer på handledarskap i labbet. Tidskriften Nature har valt ut de bästa handledarna i Norden och i samband med prisceremonin diskuteras trovärdighet i forskningen.

Philip Campbell berättar om hur tidskriften ser på problemet med icke reproducerbara resultat och om vilka möjligheter det finns att öka säkerhet och sanningshalt i publicerade data. Om forskning inte är tillförlitlig skadas förtroendet lätt för hela forskarsamhället.

Kritiken kommer framför allt från läkemedelsindustrin som har visat att så mycket som 75 till 90 procent av resultaten från vissa forskningsområden på universitet inte går att återskapa.

- En mycket liten del beror på forskningsfusk. En stor del av problemen handlar snarare om att forskningen inte är tillräckligt väl genomförd och där betyder handledaren mycket som föredöme och ledare, säger Hans Wigzell, ordförande i juryn för Nordens Nature Awards for Mentoring in Science.

Hans Wigzell kommer att berätta om sina personliga erfarenheter av hur forskning ibland kan gå snett. Dessutom talar Hans Rosling, som är känd för sitt arbete med att sprida kunskap utanför universiteten, om utmaningarna med att mota okunskap och undervisa om det sanna läge som världen befinner sig i.

Ingen föranmälan krävs

• Datum och tid: Onsdag 19 december kl. 10-12
  • Plats: Nobel Forum, Nobels väg 1, Karolinska Institutet Campus Solna

Med sitt program Nature Awards for Mentoring in Science arbetar Nature för att skapa mer uppmärksamhet kring det goda mentorskapet. Varje år sedan 2005 delar tidskriften ut priser om motsvarande tiotusen euro till de bästa handledarna i ett eller flera länder. I år hyllas de tre bästa mentorerna i Norden. Vinnarna presenteras den 19 december i samband med seminariet på Karolinska Institutet.

För mer information om Nature Awards for Mentoring in Science, se:

För frågor, kontakta: