Publicerad: 2016-04-07 18:13 | Uppdaterad: 2016-04-11 09:55

Tre frågor till Mats Sundin…

En av forskarna bakom en ny studie i Cell, Sophie Petropoulos, är postdoktor i Mats Sundin Fellowship (MSF) – ett samarbete mellan Karolinska Institutet och University of Toronto, grundat av före detta landslagsspelaren och NHL-proffset, Mats Sundin.

Hur känns det att MSF bidragit till studien?

– Det känns otroligt inspirerande att MSF på så kort tid sedan uppstart redan kan visa så otroligt fina resultat. Sophies arbete visar att med rätt samarbete, rätt typ av fundraising och framför allt rätt attityd och arbetsvilja så kan det snabbt ge fantastiskt resultat.

Varför har du engagerat dig i forskningen?

– Genom MSF har jag på ett fantastiskt sätt kunnat ge tillbaka till Toronto där jag spelade ishockey i 13 år och samtidigt Stockholm där jag är fostrad. Forskning och elitidrott har många likheter och paralleller, det attraherade mig. Efter att ha fått träffa några av Karolinska Institutets och University of Torontos duktiga forskare så bestämde jag att detta var rätt sätt att ge tillbaka.

Vad hoppas du uppnå?

– Målet med MSF är fortsätta samla in medel så vi kan ge forskare som Sophie möjligheten att fördjupa sig, fortsätta utveckla sin forskning och sig själva. Vi håller på att sätta upp en kanadensisk stiftelse, en webbsida och hoppas ha allt detta klart tills nästa MSF-event som kommer hållas under World Cup Of Hockey i Toronto i september.

Text: Heléne Almqvist

Mer läsning: "Nya insikter om tidig embryonal utveckling hos människa"

MSF-stipendiaten Sophie Petropoulos från Toronto och forskingsledarna Fredrik Lanner och Rickard Sandberg vid Karolinska Institutet. Tillsammans med sina kollegor visar de i en studie i den ansedda tidskriften Cell att det finns betydliga skillnader mellan människans tidiga embryoutveckling jämfört med musens.

Om studien på KI Nyheter