Publicerad: 2017-03-27 10:12 | Uppdaterad: 2017-03-27 10:24

Toxutbildningen firade 40 år på IMM och KI

Lyckat firande av 40 år av toxikologutbildning vid KI och IMM den 25 november 2016

Firandet startade med ett öppet seminarium i Aula Medica med titeln “Toxicology for the future”. Programmet inkluderade en översikt över toxikologin och toxutbildningen sedan starten 1976 och över den vetenskapliga utvecklingen inom området toxikologi och hälsoriskbedömning i perspektivet av samhällets behov, utmaningar, möjligheter och utbildning - Adverse Outcome Pathways, Endocrine Disruption, mixtures, alternative methods, omics data, in silico methods, nanoparticles, microbiome etc. Presentationerna finns här.

Föredragshållarna kom från Institutet för miljömedicin (IMM), Swetox och EU-kommissionens Joint Research Centre i Italien. Fler än 200 alumner, nuvarande studenter, lärare, toxikologer och andra intresserade deltog.

Firandet fortsatte med middag och fest på restaurant Jöns Jacob med 130 nuvarande studenter, alumner och lärare. Kursen från 1985-1987 vann 1a pris i tävlingen om högsta festdeltagande (100% eller 5/5 alumner).

Den nuvarande studenten och KIs digitala ambassadör Jennifer Tsai bloggade om eftermiddagens seminarium och den efterföljande middagen och festen. En intervju med programdirektor Annika Hanberg och student Edwin Chari finns här.