Publicerad: 2017-02-01 13:14 | Uppdaterad: 2017-02-01 13:14

Tore Curstedt får H.M. Konungens medalj

Tore Curstedt vid gruppen Klinisk kemi och koagulation har förlänats H.M. Konungens medalj för betydande insatser inom medicinsk forskning.

Tore Curstedt

Medaljen som är av 12:e storleken i högblått band delas ut vid en ceremoni på Kungliga Slottet den 7 februari 2017.

Tore Curstedt har tillsammans med Bengt Robertsson, som avled 2008, utvecklat en behandlingsmetod för prematura barn som lider av respiratory distress syndrome (RDS), ett andnödssyndrom som varit den ledande dödsorsaken bland nyfödda i årtionden. Behandlingsmetoden används idag i 80 länder och bedöms ha räddat livet på över en halv miljon för tidigt födda barn.

På karolinska.se kan du läsa mer om behandlingsmetoden och RDS

Pressrelease från Kungahuset.se

H.M. Konungens medalj instiftades kring 1814 och finns i flera storlekar. Den tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster. Litteris et Artibus instiftades 1853 av kronprins Carl (XV). Medaljen utdelas för framstående konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur.