Publicerad: 2014-03-17 18:51 | Uppdaterad: 2014-11-26 09:47

Tommy Linné och Olle Söder hedersdoktorer i Minsk

Professor Olle Söder och docent Tommy Linné, båda vid institutionen för kvinnors och barns hälsa vid Karolinska Institutet, har utnämnts till hedersdoktorer vid Belarusian State Medical University (BSMU) i Minsk, Vitryssland. De får utmärkelsen för samarbetet mellan de två lärosätena.

Tommy Linné är initiativtagare och koordinator till ett program som omfattar forskningsutbildning (PhD), och som genom föreläsningar, konferenser och kurser ska sprida kunskap och utveckla det akademiska samarbetet.

Olle Söder, barnendokrinolog och prefekt vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, har organiserat och föreläst vid flera vetenskapliga kurser vid BSMU.

I föreläsnings- och konferensdelen har studenternas projektområden kolorektal cancer, periodontologi, immunologi och miljömedicin fått speciellt fokus. De vetenskapliga kurserna har haft inriktning etik, forskningsfinansiering, författande av manuskript, evidensbaserad medicin och translationell medicin.

Tommy Linné och Olle Söder är även medlemmar i redaktionsrådet för "Medical Journal", som ges ut av BSMU.

Utmärkelsen delas ut senare under våren.