Publicerad: 2020-02-24 08:00 | Uppdaterad: 2020-03-05 12:46

Tomas Jernberg är KI DS nya prefekt från 1 mars 2020

- Min målsättning är nu att fortsätta Erik Näslunds arbete med att tillsammans med Danderyds sjukhus bygga upp bästa tänkbara forskning- och utbildningsmiljöer för institutionens forskare, lärare, doktorander och studenter, säger Tomas Jernberg.

Tomas Jernberg, Head of Department of Clinical Sciences, Danderyd Hospital
Tomas Jernberg Foto: Danderyds fotograferna

Tomas Jernberg har utsetts till ny prefekt vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus KI DS

Utnämningen gäller fem år och undertecknades av KI:s prorektor Anders Gustafsson från och med 1 mars 2020. Professor Tomas Jernberg tar över efter professor Erik Näslund som varit prefekt på KI DS de senaste 15 åren.

Tomas Jernberg är född 1966 och uppvuxen i Söderhamn och studerat medicin på Karolinska Institutet med examen 1993. Sin kliniska och grundläggande forskningsutbildning gjorde han i Uppsala där han också blev Docent i kardiologi 2004. Tomas har därefter bl a tjänstgjort på KI, Flemingsberg 2005-2017 och blev utnämnd professor i Epidemiologi 2016. Han flyttade till KI DS 2017 och är sedan 2019 Professor i Kardiologi. Hans forskning har i huvudsak varit klinisk och fokuserat på akut och kronisk kranskärlssjukdom.

Min målsättning är nu att fortsätta Erik Näslunds arbete med att tillsammans med Danderyds sjukhus bygga upp bästa tänkbara forskning- och utbildningsmiljöer för institutionens forskare, lärare, doktorander och studenter.

Malin Wirf Administratör