Publicerad: 2010-10-15 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:22

Tolvåriga Sophie är månadens forskare på KPwebben

[PRESSMEDDELANDE 2010-10-15] För att intressera barn och ungdomar för vetenskap har Karolinska Institutet ett samarbete under 2010 med Kamratpostens webbplats. På KPwebben leder forskare och forskarstudenter barnen till att själva forska fram svar på allt svårare frågor. Deltagarna tävlar om att koras till månadens forskare. Till september månads bästa forskare har utsetts 12-åriga Sophie Svenningson från Stockholm.

Efter att ha varit aktiv i klubben Forska med KPW sedan i maj har Sophie Svenningson blivit utsedd till månadens forskare i september.

- Jag är med i klubben för att det är roligt, intressant och för att man lär sig mycket. Jag har också träffat många nya kompisar. Månadens tema Barn och läkemedel var lite svårt men kul, särskilt uppdrag två då man fick göra en egen studie. Det roligaste med att vinna är möjligheten att få träffa de andra månadsvinnarna som möts för första gången i verkligheten under studiebesöket i december, säger Sophie Svenningson.

När Sophie inte går i skolan eller forskar på KPwebben brukar hon spela tennis, löpträna tillsammans med sin mamma eller läsa läxor. Att bli forskare i framtiden är något hon gärna kan tänka sig.

- Om jag skulle bli forskare i framtiden skulle jag vilja forska inom något som kan hjälpa människor, något som gör nytta, säger hon.

Under september månad var det forskaren Carina Ritzmo från institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet, som handledde de unga forskarna på KPwebben. Hon är mycket nöjd med månadens deltagare på KPwebben och gratulerar Sophie Svenningson till titeln månadens forskare.

- Sophie var ambitiös och aktiv under hela månaden och visade ett stort intresse för forskning. Hon utmärkte sig genom att tänka utanför den grundläggande frågeställningen och blickade hela tiden framåt mot nästa uppdrag. Sophie gav även prov på en empatisk förmåga som är mycket viktig om man ska arbeta med barnpatienter, säger Carina Ritzmo.

Carina Ritzmo tycker att det har varit väldigt givande att handleda barnen i de fyra uppdrag som presenterades under månaden.

- Alla barn var intresserade och nyfikna på att prova på hur det kan vara att forska. Det var särskilt roligt att se hur barnen hjälpte sina medtävlande, till exempel genom att peppa varandra eller föreslå alternativa tillvägagångssätt för att lösa en uppgift. Det är tydligt att det finns ett behov av kunskap att tillgodose hos barn i denna ålder, och att satsningar för att intressera barn för forskning uppskattas.

Att bli utsedd till månadens forskare

Den unga forskare som utses till månadens forskare får en t-shirt från KP samt en ryggsäck och en rubiks kub från Karolinska Institutet. Månadens forskare, tillsammans med en medföljande målsman, får även en resa till prisutdelningen av Lilla Medicinpriset samt studiebesök på Karolinska Institutet och Kamratpostens redaktion i Stockholm den 14 december.

Besök projektet

För ytterligare information, kontakta: