Publicerad: 2024-09-20 14:32 | Uppdaterad: 2024-09-20 14:42

Tidig symptom-specifik förändring kopplad till behandlingsresultat vid internetbaserad terapi

En ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet visar att tidig minskning av specifika depressionssymptom under behandling med internetbaserad kognitiv beteendeterapi har tydliga kopplingar till lägre depressionsnivåer efter behandling. Studien, som inkluderade 1300 patienter med mild till måttlig depression, undersökte vikten av att minska vissa symptom tidigt i behandlingen för att uppnå bättre behandlingsresultat.

Fred Johansson
Fred Johansson, postdoktoral forskare i Christian Rücks forskargrupp. Foto: Sara Lindstedt

Forskningen publicerades i tidskriften Journal of Affective Disorders och genomfördes i samarbete med forskare från Region Stockholm, Karolinska Institutet och flera andra universitet.

Symptomförändringar i fokus

Forskarna undersökte hur förändringar i nio specifika depressionssymptom under de första fyra veckorna av behandling, såsom nedstämdhet, initiativförmåga och koncentrationssvårigheter, påverkar generell depressionsnivå vid slutet av en 12 veckor lång internetbaserad behandling. Resultaten visar att tidiga förbättringar i flertalet specifika symptom har likvärdiga kopplingar till grad av depression vid behandlingens slut. Dock uppvisade förändringar i sömn- och aptitproblem en svagare koppling till depressiongrad efter genomförd behandling.

– Vi hade förväntat oss att förändringar i kärnsymptomen nedstämdhet och känslomässigt engagemang skulle visa starkast kopplingar till behandlingsresultat. I stället visade våra resultat att tidiga förbättringar i specifika symptom är kopplat till lägre depressionsnivåer efter behandlingen, oavsett symptom, men förbättringar i sömn och aptit verkar ha mindre påverkan på det totala behandlingsresultatet, säger Fred Johansson, postdoktoral forskare och legitimerad psykolog vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska Institutet.

John Wallert.
Docent John Wallert. Foto: Sara Lindstedt

Nätverksteorin för psykiatriska tillstånd

Studien bygger på nätverksteorin för psykiatriska tillstånd som antar att förändringar i specifika symptom har en direkt påverkan på andra angränsande symptom. Genom att identifiera de mest centrala symptomen i nätverket, de med starkast påverkan på angränsande symptom, så hoppas man kunna utveckla mer effektiva behandlingar. I tidigare forskning har analyserna ofta begränsats till symptom mätta vid ett och samma tillfälle, vilket förhindrar slutsatser om hur förändringar i ett symptom föregår förändring i andra symptom.

”Genom att använda data som samlats in över tid, tillsammans med moderna analysmetoder för att undersöka orsak-verkan samband i icke-experimentell studiedesign, ger fynden visst stöd för att tidiga förändringar i specifika symptom kan ha en varierande grad av påverkan både på andra symptom och generell depressionsnivå vid behandlingsslut”, säger John Wallert, docent och legitimerad psykolog vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska Institutet.

Betydelse för framtida behandlingar

Forskarna hoppas att resultaten från denna studie ska hjälpa till att utveckla behandlingsstrategier för depression, där tidiga insatser riktas mot de mest centrala symptomen. Samtidigt betonar de att fortsatt forskning krävs för att bättre förstå hur olika symptom påverkar varandra och hur dessa interaktioner kan utnyttjas för effektivare behandlingar.

Studien finansierades av Vetenskapsrådet, FORTE, CIMED samt Stiftelsen Söderström König. Forskarna rapporterar inga intressekonflikter.

Publikation

"Early change in specific depression symptoms and later outcome in internet-delivered psychotherapy for depression: A cohort study and cross-lagged network analysis", Fred Johansson, Oskar Flygare, Julia Bäckman, Robin Fondberg, Erland Axelsson, Erik Forsell, Matti Cervin, Viktor Kaldo, Christian Rück och John Wallert, Journal of Affective Disorders, publiceringsdatum: 16 september 2024, DOI: 10.1016/j.jad.2024.09.092.

Fred Johansson Postdoktor