Publicerad: 2015-10-23 13:13 | Uppdaterad: 2015-11-05 14:20

Therese Lind är institutionens nya ekonomichef

I slutet av november tillträder Therese Lind som institutionens nya ekonomichef när Elenor Nyman slutar. En utmaning hon ser fram emot.

Var kommer du närmast ifrån?

- Jag kommer från Institutionen för Laboratoriemedicin (Labmedicin) här på KI där jag jobbat i tio år. De senaste åren som redovisningsekonom och EU- ansvarig, berättar Therese.

Vad fick dig att söka den här tjänsten?

- Jag ville få nya perspektiv och fler utmaningar i arbetet. Jag har stormtrivts på Labmedicin men jag är också en av dem som jobbat längst på institutionen. Nu ska det bli kul att lära känna en ny institution med nya människor och få ta del av annan forskning. Jag ser fram emot att vara ”ny på jobbet”.

- Det här är ju också en institution som växer mycket just nu. Det ska bli väldigt kul att vara en del av den utvecklingen och se vad det finns för behov. För några år sedan var jag med när Labmedicin expanderade och jag hoppas kunna ta med mig den erfarenheten hit. Det ska också bli kul att ha en arbetsledande roll, säger Therese.

Jag ser fram emot att vara ny på jobbet

Vad ska du göra på din nya arbetsplats?

- Jag kommer att ha övergripande ekonomiansvar på institutionen och jobba tillsammans med Lilli-Ann och Pierre. Bland annat kommer jag vara ett stöd för forskarna i deras forskningsprojekt och jobba med bokslut. Även ekonomi som har med utbildning att göra är en av arbetsuppgifterna.

Vad tycker du om att göra på din fritid?

- Jag och min familj tycker mycket om att vara på sjön, antingen seglar vi eller åker motorbåt. Sedan reser jag gärna till Barcelona som jag ser som mitt andra hem där jag även har delar av min släkt. Jag älskar staden! Min mans släkt är från Gällivare så där spenderar vi också ledig tid, gärna ute i naturen.

Bakgrund:
Therese är uppvuxen i Tullinge där hon nu bor tillsammans med sin man och två söner 7 och 3 år gamla. Hon har pluggat Europaprogrammet på Södertörns Högskola med inriktning Offentlig rätt och företagsekonomi. Hon har också bott många somrar i Barcelona och pluggat spanska.