Publicerad: 2015-07-24 12:10 | Uppdaterad: 2015-07-29 15:11

Tävling - grogrund för nya forskare

Bygga upp labb, fixa finansering, planera, utföra och analysera forskning samt på ett lättsamt intresseväckande sätt kommunicera resultaten är vad studenter från Karolinska Institutet roar sig med under sommaren. The International Genetically Engineered Machines (iGEM) är en tävling som på ett tidigt plan ska förbereda deltagarna för en framtida forskarkarriär.

För första gången kämpar ett Stockholmslag om titeln i iGEM, tävlingen som går ut på att studenter inom området för syntetisk biologi ska konstruera egna biologiska system och på olika sätt tillämpa dessa i levande celler. iGEM, som startade 2004, inkluderar i år rekordmånga 281 lag från hela världen. Tävlingen består av olika komponenter som forskning, innovation och forskningskommunikation. Initiativet kommer från Massachusetts Institute of Technology och har nu blivit en del av utbildningen för engagerade studenter vid Karolinska Institutet.

Felix Richter är förhoppningsfull då hans 18-mannalag med studenter från både KI och

− I vårt projekt, Affibody-Based Bacterial Biomarker Assay, använder vi bakterier som känner av antigen och då massproducerar ljussignaler. Nu har alla lagmedlemmar lärt sig teknikerna och först nästa vecka får vi reda på om vårt system verkligen fungerar.

Tävlingen pågår hela sommaren och vinnarna presenteras på ett forskningstävlingsläger i Boston senare i höst men fram till dess är det fullt upp. Redan nu till helgen anordnar studenterna tillsammans med tävlande från Uppsala en konferens där lag från de nordiska länderna deltar.

Felix Richter− Möjligheten att ”ta över ett lab” och arbeta fritt på egen hand är ovärderlig i sig men sen får vi också mycket övning i kommunikation, framförallt mellan oss i laget men också med andra lag vilket ökar den individuella sociala kompetensen och hjälper oss att få nya perspektiv. Vi har till exempel idag fina samarbeten med lag från Tyskland, Frankrike, Finland, Israel och Taiwan.

Felix Richter påpekar att laget utvecklas och styrs av studenterna själva. Handledare finns på plats men det är denna unga generation blivande forskare som har allt ansvar, från idé och hela vägen till presentationen i Boston.

iGEM Stockholm group− Vi får ta på oss både framgång så väl som misslyckande. Detta är ett steg i rätt riktning för den moderna utbildningen och jag hoppas det blir ett permanent inslag för intresserade studenter på KI.

Studenterna har fått finansieringsstöd från styrelsen för forskning och styrelsen för forskarutbildning på KI.

− På detta vis får den enskilde studenten öva sig inför en framtida forskarkarriär. Det är också ett bra sätt att öka internationaliseringen, initiera entreprenörskap och stimulera till forskningstänk under utbildningen. Vi är mycket stolta över de här driftiga studenterna, säger Maria G. Masucci, vicerektor för internationella frågor på Karolinska Institutet.

Text: Frida Wennerholm