Publicerad: 2015-03-27 15:54 | Uppdaterad: 2015-03-27 15:54

Tandkräm med arginin inte bevisat bättre mot karies än bara fluor

Tandkräm med arginin kostar mer men det går inte att avgöra om arginin kan förhindra eller minska karies. För att ta reda på det behövs bättre studier.

En ny rapport från SBU ställer frågan om tandvårdsprodukter som innehåller arginin kan förhindra eller minska utbredningen av karies. De studier som SBU har hittat innehåller dock flera problem och det är ett av skälen till att man inte kan avgöra nyttan med arginin.

De problem som SBU nämner är bland annat att representanter från företaget som tillverkar produkten själva aktivt har deltagit i varje steg av genomförandet. I flera studier fanns dessutom en kontrollgrupp med barn som fick tandkräm utan fluor. Tandkräm utan fluor är sämre än standardbehandling (tandkräm med fluor), som har en väldokumenterad god effekt. Att ha med en sådan kontrollgrupp bryter mot grundläggande forskningsetiska principer.

Bakgrund

Karies är en kronisk sjukdom som man kan drabbas av under hela livet. Karies som inte behandlas kan ge upphov till smärta och leda till tandförlust. Hos barn är karies en av de vanligaste sjukdomarna. Arginin är en aminosyra som finns naturligt i saliven och i en rad olika livsmedel. Arginin lanserades från början mot känsliga tandhalsar men används numera också i syfte att förebygga karies.

För journalister

Rapporten ”Arginin för att förebygga karies” med slutsatser och sammanfattning finns på www.sbu.se. Kontaktpersoner: Aron Naimi-Akbar, tandläkare, universitetsadjunkt, telefon 070-763 07 77, Alfheidur Astvaldsdottir, övertandläkare, universitetsadjunkt, telefon 073 – 939 85 11, Pernilla Östlund, projektledare SBU, 08-412 32 56.

SBU-rapportsbu_rapport_-_kariespreventiv_effekt_av_arginintillsats_till_fluortandkram.pdf