Publicerad: 2023-10-02 12:11 | Uppdaterad: 2023-10-02 12:11

Ta chansen att besöka KI:s zebrafisklabb

Under en timme får du möjlighet att besöka KI:s zebrafiskenhet och se allt ifrån teknisk utrustning, djurhållning och forskning. Vad krävs egentligen för att hålla över 20 000 zebrafiskar? Visningarna är en del av Nobel Calling Stockholm 2023 som arrangeras tillsammans med Nobel Prize Museum.

Zebrafiskar i ett akvarium på labb på KI.
Foto: Lars Bräutigam.

Du får en guidad visning tillsammans med personalen vid zebrafiskenheten och se allt ifrån teknisk utrustning, djurhållning och forskning. Du får också se filmer där forskare berättar om sitt arbete och hur zebrafiskar används i olika forskningsområden, som i utvecklingen av cancermediciner.

Självklart kan du ställa frågor under och efter visningen.

Registrering

Visningarna äger rum 2, 3 och 4 oktober, kl. 09:00 och 12:00 på Karolinska Institutet i Solna.

Antalet platser är begränsat.

Nobel Calling Stockholm

När årets Nobelpristagare tillkännages riktas världens blickar mot Stockholm. Nobel Prize Museum förvandlar staden till en hubb för vetenskap, forskning och teknik tillsammans med Karolinska Institutet och andra samhällsaktörer, under namnet Nobel Calling. I kunskapens anda bjuder bland andra KI på inspirerande event och lärorika möten.

Alla aktiviteter på KI under Nobel Calling Stockholm 2023.

Nobel Calling 2023.
Foto: Nobel Prize Museum.