Publicerad: 2012-04-18 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Svensk professor bland världens 100 mest inflytelserika

[NYHET 2012-04-18] Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet, medgrundare av stiftelsen Gapminder och folkbildare inom global hälsoutveckling, tar i år plats i Time Magazines årliga lista över de hundra mest inflytelserika personerna i världen.

Listan har beslutats av redaktörerna för den amerikanska tidskriften Time Magazine.

Hans RoslingFoto: Ulf Sirborn

Professor Hans Rosling, hans son och sonhustru grundade stiftelsen Gapminder och utvecklade statistikprogrammet Trendalyzer som internetföretaget Google köpte av stiftelsen. Gapminder tillhandahåller fri statistik över bland annat medellivslängden, barnadödligheten, koldioxidutsläpp, fattigdom och den ekonomiska tillväxten i olika länder. Det är fakta om förändringarna och skillnaderna i världen som presenteras på ett överskådligt sätt genom grafisk animation och i ett flertal korta videopresentationer.

- Det började som ett verktyg för att förbättra undervisningen vid Karolinska Institutet, berättar Hans Rosling.

Sverige har tidigare varit representerat i Time Magazines 100-lista genom IT-entreprenören Skypes medgrundare Niklas Zennström samt professor Svante Pääbo.

För att boka intervju, kontakta: